Tuesday 18 April 2017

Filled Under:

Tubuh Kanak kanak Ini Tidak Boleh Terkena Air.


 Noah Yaxley menjadi satu daripada 200 kanak-kanak kecil di dunia yang mengidap penyakit yang jarang berlaku. Sebabnya, ia mengalami kelainan kulit dan tidak boleh bersentuhan dengan air. Jika dirinya  terkena air, maka nyawanya akan terancam.

Ibu Noah yakni Elisabeth Yaxley-Potter mendedahkan kalau masa anak lelakinya berusia 11 bulan, ia sempat berubah warna menjadi biru saat akan dimandikan. Elisabeth yang panik terus membawa Noah ke hospital.

Namun, doktor  kehairanan dengan kejanggalan yang terjadi. "Apabila terjadi lagi untuk kedua kalinya, penyiasatan perubatan mendapati hasil sebuah kelainan kromosom yang luar biasa," kata Elisabeth.




"Sistem imun Noah sangat lemah dan hanya ada 200 kanak sedunia yang menderita kelainan sama," tambahnya. Pada kes Noah, air menyebabkan denyutan jantungnya semakin lemah dengan sangat cepat.

Tubuhnya yang membiru boleh mencetuskan risiko gagalnya  fungsi jantung. Hingga saat ini,  doktor masih terus mencari  sebenarnya yang dialami oleh Noah. Elisabeth berharap doktor dapat mencari jawapannya dan Noah boleh segera sembuh.




0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers