Friday 16 June 2017

Filled Under:

13 Perkara Menarik Tentang Bon Jovi



Sayreville, New Jersey 1983 menjadi tempat  bakal kelahiran Band Rocker Legenda "Bon Jovi". Dalam setiap aksi livenya, Group rock ini mempunyai keunikan sendiri berbanding band rocker lain yakni jumlah penonton yang hadir pasti selalu didominasi oleh kaum wanita. Era Tahun 90 an menjadi masa-masa emas perjalanan karier muzik mereka bersamaan dengan Guns N 'Roses, Metallica, Mr Big, Skid Row dan Def Leppard.



1. Pada awal pendirian, band Bon Jovi bernama Johnny Electric, sampai pada suatu saat kawan mereka menyarankan memberi nama sesuai dengan  pemimpin, seperti band legenda Van Halen. Akhirnya keputusan diambil dengan mengambil nama  vokalis Jon Bon Jovi (John Francis Bongiovi, JR).


2. Studio Band "Power Station" di Newyork milik Tony Bongiovi saudara sepupu Jon, menjadi tempat Bon Jovi bekerja sambil ia mengasah bakat muzik beliau. Lagu We Wish You A Merry Christmas yang dikeluarkan dalam album warna Krismas (Christmas In The Stars) menjadi garapan rakaman pertama yang dilakukan oleh John secara profesional.




3. The All Stars Reviews yang terdiri dari Bassist Hugh McDonald, Drummer Frankie LaRocka, Keyboardist Roy Bittan dan Gitaris Pasukan Pierce adalah pemuzik yang membantu rakaman lagu Runaway dan menjadi lagu paling popular masa masuk dalam album kompilasi tempatan Radio WAPP 103.5 FM di Lake success, Newyork.
Hingga akhirnya single "Runaway" berjaya menembusi Top 40 Di Billboard Hot 100.


Eksistensi Band Bon Jovi pun semakin terkenal, dengan diundangnya mereka sebagai band pembuka Scorpion dan Kiss.

Fakta Unik Bon Jovi


4. Tahun 1985, album kedua Bon Jovi 7800 Fahrenheit dikeluarkan dengan tiga lagu utamanya Silent Night, Out Of Love dan Only Lonely. Fakta uniknya lagu ini ternyata terinspirasi dari Novel Ray Bradbury yang berjudul Fahrenheit 451.




5. Bon Jovi hampir pernah menjual salah satu lagunya You Give Love A Bad Name kepada Love Boy, Rocker berasal dari Kanada. Nasib baik Richie Sambora  gitarus datang dan menggagalkannya, kalau tidak lagu You Give Love A Bad Name yang sangat fenomenal ini akan popular dengan band rock lain.


6. Pada September 1988 Album ke empat mereka New Jersey menjadi lagu hit paling komersial. Album ini dinamakan sesuai dengan kampung halaman mereka. Dikeluarkan pada label rakaman Melodiya milik negara Rusia.


Mendapat hak istimewa untuk Konser di Moscow Music Peace Festival dan menjadi band pertama dari Amerika yang boleh tampil di Rusia. Rekod album New Jersey menduduki peringkat pertama di Billboard 200 dan UK Albums Chart.




7. Jon Bon Jovi, Richie Sambora dan David Bryan pada tahun 1992 mencipta lagu bersama In These Arms yang ada di album Keep The Faith. Lagu ini dirakamkan semula sampai 2 kali kerana David Bryan sangat menyukainya.


Pertama dalam format Instrumental di Album Solo David Bryan, On a Full Moon pada tahun 1995 dan yang kedua dalam Format Band dengan David Bryan sebagai vokalisnya di Album Lunar Eclipse pada tahun 2000.


8. Band ini pernah Vakum, Richie Sambora mempunyai projek album solo Undiscovered Soul Outing, David Bryan mempunyai kesibukan tampil dalam pentas muzikal Broadway, Tico Torres menjadi pelukis dan menggelar pameran. Sedangkan  vokalis Jon Bon Jovi sendiri pernah mencuba untuk menjadi seorang  Pelakon Filem bersama Demi Moore, Kevin Bacon dan Whoopi Goldberg.




9. Alec John Such  bassist mengundurkan diri dari Bon Jovi pada tahun 1994. Memilih hidup sederhana dengan mengurus Showroom motor miliknya di New York dan menjadi Manager Band yang merekrut pemuzik-pemuzik band rock baru. Kedudukan Alec akhirnya digantikan oleh Hugh McDonald.


10. Sempat Down semenjak keluarnya  bassist Alec John, akhirnya Peter Collins pengeluar muzik veteran berasal dari London, England yang juga terkenal sebagai produser Dream Theater, Rush dan Queennsryche ikut membantu penggarapan album These Days yang dikeluarkan pada tahun 1995.


These Days mempunyai bahan lagu yang lebih dewasa dan profesional. Album ini berjaya besar di Eropah dan Jepun, meraih peringkat pertama Orican Chart dengan jumlah jualan 379.000 kaset di Jepun.




11. "Fakta Unik" Peminat Bon Jovi di Amerika berkata album yang paling berjaya adalah New Jersey dan Slippery When Wet. Namun hakikat yang berlaku di Jepun, Eropah dan Australia album Crush lah yang paling berjaya.

12. Philadelphia Soul sebuah Kelab Football di Amerika adalah milik Bon Jovi, namun akhirnya dijual.

13. Hal aneh dan unik yang pernah dilakukan oleh Richie Sambora  gitaris dan backing vocal Bon Jovi adalah ia pernah menyamar menjadi pemuzik jalanan di Chelsea Market, New York.

Dengan bermain gitar solo dia mengumpul wang hasil pemberian orang-orang untuk disumbangkan dalam acara amal.






0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers