Friday, 16 June 2017

Filled Under:

Merangkak Mengelilingi Bandar Cari Anak


 Hati ibubapa mana yang tidak sedih apabila buah hati kesayangannya hilang. Apapun akan dilakukan ibubapa demi mencari anak tercintanya. Termasuk apabila ibubapanya mempunyai keterbatasan fizikal.

Chen Shengkuan, selama setengah tahun terakhir ia mencari anaknya tercintanya yang hilang. Dikutip dari shanghaiist.com, lelaki OKU berasal dari Zhanjiang, Guangdong, China ini merangkak mencari anak lelakinya yang berusia 2.5 tahun apabila hilang setengah tahun yang lalu. Tadinya ia menghabiskan hidupnya hanya di Perkampungan Suixi. Namun, demi mencari kembali anak lelaki tercintanya, ia pun rela  pergi ke Guangzhou meskipun harus merangkak.





Tadinya Chen bekerja di kilang yang menghasilkan Kantung air kencing di Mazhang. Sebulan ia boleh mendapatkan pendapatan seribu hingga dua ribu yuan dan memindahkan sebahagian besarnya ke kampungnya, meninggalkan hanya 300 yuan untuk dirinya sendiri.


 Saat ia bekerja, anak lelakinya Zhaoyuan diasuh oleh datuk nenek beliau. Chen melawat Zhaoyuan sebulan sekali. Hingga suatu hari, tanggal 2 Januari, Zhaoyuan hilang. Saat itu, datuk neneknya pergi ke luar rumah dan meninggalkan Zhaoyuan dengan sepupunya. Kira-kira pukul 10.30,  datuk menyedari kalau Zhaoyuang hilang, ia pun mencarinya dengan bantuan jiran tetangga.

Usaha pencarian dilakukan tetapi tidak berhasil. Chen pun meninggalkan pekerjaannya dan menduga kalau anaknya diculik. Polis telah dihubungi tapi kerana kemudahan kamera CCTV di kampung beliau yang masih kurang, maka pencarian pun makin sukar dilakukan.

Bekas isteri Chen, Zeng Huarong akhirnya pulang kembali ke keluarganya. Sementara Chen memutuskan untuk mencari anaknya seorang diri ke sana ke mari. Chen terakhir kali kelihatan merangkak di Terminal Haizhu, Guangzhou tarikh 14 Julai. Ia membawa beg coklat yang mengandungi gambar anak lelakinya, selembar tulisan yang berisi tentang info kehilangan, dan sebotol air. "Ada banyak pejabat media tersebar di Guangzhou, dan saya berharap mereka boleh membantu menyebarkan maklumat ini dan membantu pencarian anak saya," kata Chen pada wartawan.

Chen pun meneruskan perjalanannya kembali ke Zhangjiang. Ia berkata pada para wartawan kalau ia tidak akan pernah menyerah. Di tengah keterbatasan fizikalnya, ia akan terus mencari anak tercintanya tersebut.




0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs