Wednesday 21 June 2017

Filled Under:

Keluarga Ini Berjalan Sambil Merangkak.


Sewajarnya, manusia berjalan dengan dua kaki atau disebut dengan istilah merangkak. Namun, ternyata ada sebuah keluarga di Turki yang semua anggotanya berjalan dengan tangan dan kaki ataupun merangkak.

Penemuan pada tahun 2004 itu sangat menggemparkan kerana kebiasaan tersebut kelihatan aneh dan disebut dengan istilah beruang merangkak.


Bahkan, kebiasaan ini telah berlangsung sekian lama dan rupanya diwariskan turun temurun. Di tahun 1931, seorang ahli antropologi bernama Aleš Hrdlička pernah menulis buku berjudul Children Who Run on All Fours: And Other Animal-Like Behaviors in the Human Child.Buku tersebut ditulis akibat ketertarikannya pada fenomena unik tersebut. Buku ini mengandungi pengakuan dari beberapa orang tua yang menceritakan kebiasaan  mereka yang sudah boleh berjalan, namun lebih menyukai merangkak seperti beruang.Bahkan, salah satu pengakuan yang ditulis dalam buku tersebut mengisahkan seorang anak yang dapat bergerak cepat dengan merangkak berbanding dengan saat ia berjalan tanpa sedikit pun merasa lelah.


Dalam buku tersebut, Hrdlička menyimpulkan bahawa kebiasaan tersebut ada kaitannya dengan sifat manusia, dalam hal ini adalah kera.


Sementara itu, kes-kes yang terjadi pada keluarga di Turki sangat istimewa. Mereka tinggal di sebuah kampung terpencil dan terdiri dari 19 anak yang semuanya berjalan dengan kaki dan tangan. Sebenarnya, mereka mampu berdiri dengan tegak asalkan boleh menumpukan perhatian. Namun, mereka akan mudah goyah dalam beberapa saat dan kembali merangkak.


Para penyelidik mendedahkan penemuan lain yang berkaitan dengan keadaan otak dari keluarga bersaudara di Turki tersebut. Otak mereka kurang berkembang sehingga sukar untuk mengawal keseimbangan.


Anehnya, keadaan otak semacam itu seharusnya tidak membolehkan seseorang berdiri tegak. Kenyataannya, mereka masih boleh berdiri walaupun akan kembali merangkak. Para saintis Turki menyebut fenomena tersebut sebagai 'evolusi terbalik'.


Sementara itu, ada penjelasan yang lebih aneh bahawa keluarga Turki ini telah mencipta kebiasaannya sendiri. Muncul dugaan bahawa anak-anak tersebut tak pernah diajarkan cara berjalan tegak oleh orang tuanya.


Terbukti setelah berita mengenai mereka tersebar ke dunia, anak-anak tersebut mendapatkan terapi motor. Hasilnya, mereka boleh berjalan dengan dua kaki.


Hal tersebut membuktikan bahawa pengajaran cara berjalan tegak harus tetap diajarkan oleh kedua-dua ibubapa. Apalagi, beberapa tahun selepas kes di Turki muncul, ada beberapa penemuan sama yang terjadi pada beberapa keluarga di Iraq, Turki dan Amerika Selatan.


Bagaimanapun juga, bipedalisme merupakan perkara asas yang membuat manusia menjadi berperikemanusiaan. Psikologi Esther Thelen menyebutkan bahawa berjalan dengan dua kaki bukanlah sesuatu yang muncul dengan sendirinya. Itu akan sangat bergantung pada respons otak, kreativiti dan proses sensitif. Tentunya, itu juga harus dilatih sejak awal.sumber.







0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers