Monday 5 June 2017

Filled Under:

Manfaat Minum Air Suam Ketika Sahur dan Berbuka Puasa.





Biasanya ketika waktu buka puasa kita  minum minuman sejuk yang manis. Apalagi kalau puasa seharian di tengah cuaca yang panas, rasanya sudah tidak sabar untuk segera menikmati minuman sejuk. Pada masa sahur pun begitu, kadang kita memilih minuman sejuk agar dapat membuat tubuh terasa segar.

Tidak ada apa apa minum minuman sejuk kalau memang tubuh sudah terbiasa. Tapi selama puasa, minum air putih hangat saat sahur dan  atau berbuka itu boleh memberi lebih banyak manfaat positif. 

Melancarkan Proses Detoksifikasi
Puasa sendiri boleh memberi sejumlah manfaat untuk kesihatan tubuh. Kalau diimbangi dengan mengatur pola makan yang baik, maka manfaatnya boleh lebih istimewa. Seperti minum air hangat ketika berbuka atau sahur. Minum air hangat boleh membantu untuk menyingkirkan pengumpulan racun dalam tubuh. Pada masa sahur, kita boleh minum segelas air hangat. Boleh juga ditambah dengan madu atau air perahan lemon.


Melancarkan Pencernaan
Perubahan pola makan kadang boleh memberi kesan kepada sistem pencernaan selama puasa. Tapi tenang saja. Penyelesaian untuk masalah itu mudah sahaja. Minum air panas boleh membantu melancarkan pencernaan. Minum segelas air hangat saat sahur atau berbuka boleh mengaktifkan sistem pencernaan sekaligus meningkatkan metabolisme tubuh. Selain itu, minum air hangat juga boleh merangsang aliran darah ke usus, yang kemudian membantu dalam pergerakan usus dan melancarkan proses buang air besar.

Menyembuhkan Radang pada kulit
Ada masalah radang atau jerawat di kulit selama bulan puasa? Cuba atasi dengan minum air putih hangat secukupnya ketika sahur dan berbuka. Dikutip dari stylecraze.com, air hangat boleh membantu menyembuhkan radang pada kulit termasuk jerawat dan juga ruam. Air hangat yang kita minum boleh meningkatkan aliran darah ke rangkaian dan boleh mengurangkan rasa sakit.

Membantu menstabilkan Berat Badan
Pernah mengalami masalah berat badan malah naik sepanjang bulan Ramadan? Mungkin penyebabnya adalah pola makan yang salah dan kebanyakan makan yang manis-manis. Cuba minuman manis dengan air putih hangat saat berbuka puasa. Dengan begitu, berat badan boleh kekal stabil. Anda boleh pengambilan buah segar untuk mendapat pengambilan gula yang lebih sihat .

Itu tadi manfaat minum air hangat masa buka dan sahur. Tentunya juga perlu diimbangi dengan pengambilan pemakanan dan nutrisi yang seimbang  agar  tetap segar selama puasa.




0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers