Saturday 24 June 2017

Filled Under:

Pedang Paling Tajam di Dunia.


Pedang yang diakui paling tajam di dunia oleh pakar pembuatan pedang barat. Ketajamannya mampu menembus baju besi crusader, memotong dua pedang lawan, membelah perisai dan batu tanpa mengalami kerosakan pada matanya.

Ketika perang salip, pasukan Eropah dikejutkan oleh pedang yangg dimiliki oleh pasukan Arab dan Persia. Pedang mereka dengan mudah menembusi baju besi pasukan crusader, bahkan mampu membelah batu.

Inilah Pedang Damaskus, di perbuat dari
besi baja yangg diolah dengan teknik khusus sehingga memiliki permukaan yangg sangat kuat dan tajam. Teknik pembuatan pedang ini begitu rahsia sehingga hanya beberapa keluarga pakar besi di Damascus saja yang menguasainya,di sebabkan ini jugalah teknik pembuatan besi baja Damascus akhirnya pupus.


 Hingga kini teknologi yang paling canggih masih pun belum mampu membuat pedang yang lebih tajam dari Pedang Damascus. Pedang Damascus adalah pedang yang paling tajam di dunia, lebih tajam daripada Katana Jepun .

Selain kuat,
besi baja Damascus juga sangat lentur sehingga betul-betul sempurna untuk dijadikan pedang atau pisau. Pedang ini mampu membelah sutera yang dijatuhkan ke atasnya, juga mampu membelah pedang lain atau batu tanpa mengalami kerosakan sama sekali.

Sebuah penelitian mikroskopik menemui bahawa pedang ini memiliki semacam lapisan kaca dipermukaannya. Boleh dikatakan para ilmuwan muslim di timur tengah telah mencapai teknologi nano sejak seribu tahun yang lalu.



Beberapa ahli metalurgi modern mengaku berhasil membuat
besi baja yang sangat mirip dengan besi baja Damascus , namun tetap belum berhasil meniru 100%. Teknik pembuatan Pedang Damascus termasuk salah satu pengetahuan Islam yang terhilang. Pedang, Tombak, dan Pisau Damascus yang tersisa kini tersebar di berbagai Museum di seluruh dunia.






0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers