Sunday 24 September 2017

Filled Under:

Bandar Paling Indah di Sepanyol


Bandar Ronda yang berada di wilayah Malaga di selatan Sepanyol, dan ia mungkin salah satu bandar berbudaya yang kaya dan yang paling indah di dunia. Dengan penduduk hanya 35,000 penduduk, bandar Ronda merupakan sebuah bandar yang sederhana yang terbaik, yang menjadikannya tempat yang sesuai untuk pelancong dan peminat sejarah sama. Juga dikenali sebagai "City of Castles", Ronda merangkumi pengaruh seni bina yang dipinjam dari bangsa Arab, Rom, Phoenicia dan budaya Celtic.

Bandar Ronda yang terletak di dalam kawasan pergunungan, bandar ini juga merupakan salah satu yang paling indah di negara ini, apatah lagi hakikat bahawa ia sebenarnya berpecah kepada 2 Sungai GuadalevĂ­n. Sungai dengan kedalaman lebih 328 kaki. Sememangnya, geografi laman ini agak menakutkan. 


Bandar Ronda dikaitkan dengan 3 jambatan berasingan yang juga untuk mewakili beberapa tarikan yang paling ketara. Jambatan Puente Nuevo adalah yang tertinggi antara 3 kerana ia terletak 390 kaki di atas ngarai, dan walaupun namanya menyatakan bahawa ia adalah "jambatan baru", Puente Nuevo sebenarnya agak lama kerana ia telah dibina di antara 1751 dan 1793. Yang lain 2 jambatan dipanggil Puente viejo (Jambatan Lama) dan Puente Romano (Roman Bridge).

Bandar Ronda adalah sebuah bandar Sepanyol dengan akar sejarah yang mendalam, ia mungkin akan mengejutkan anda bahawa bandar Ronda adalah tuan rumah satu perlawanan manusia melawan lembu tahunan dipanggil corrida Goyesca, yang juga menarik sebilangan yang pelawat tempatan dan asing, Ia adalah salah satu daripada arena perkelahian manusia melawan lembu tertua di Sepanyol:

Plaza de Toros de Ronda, yang dibina pada 1784 oleh José Martin de Aldehuela dengan gaya seni bina neoklasik. Peminat sejarah juga mungkin ingin melawat Baths Arab terkenal yang berada di bawah bandar dan kembali ke abad ke-13 dan ke-14.


 Jom saksikan video berikut ini:

 
 









0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers