Monday 25 September 2017

Filled Under:

Gua Ini Menuju Ke Teras Bumi



 Tidak hanya indah dan dianggap sebagai gua paling dalam di muka bumi, Krubera-Voronya yang juga dianggap sebagai "Everest gua". Gua ini terletak di Massif Arabika, dengan kedalaman yang hingga kini baru diterokai manusia sepanjang 13.232 meter dengan kedalaman 2.191 meter (7.188 kaki).

Sejak ditemui pada tahun 1960 oleh seorang Geografer Rusia, Alexander Kruber, Gua ini tidak pernah menghentikan niat para geologist untuk terus mengeksplorasinya. Belakangan gua ini dikunjungi dan diterokai oleh para peneroka gua dari Universiti Ibrani, Jerusalem.

Para peneroka yang terdiri daripada Boaz Langford, Leonid Fagin, Vladimir Buslov dan Yuval Elmaliach, yang merupakan utusan dari Persatuan Speleological Ukraine. Mereka yang berasal dari Rusia, Sepanyol, United Kingdom dan Lebanon ini merupakan sebahagian daripada misi peneroka gua dari sembilan negara di dunia.

Prof. Amos Frumkin, dari Jabatan Sejarah di Universiti Ibrani, yang mengetuai unit kajian gua ini mengatakan bahawa dalam memecahkan rekod dunia untuk penerokaan sebuah gua terdalam di dunia merupakan satu pencapaian, mereka telah berjaya menjelajah ke kedalaman 2.196 meter di bawah permukaan bumi, 5 meter lebih dalam daripada rekod sebelum ini.

"Penerokaan gua adalah kawasan di mana orang harus bekerja sama, kerana turun ke kedalaman memerlukan banyak kerja sama pasukan, terutama di sebuah gua serumit Krubera," kata Prof. Frumkin.

Tidak hanya menjelajah, mereka berjaya mengabadikan foto-foto hebat di kedalaman gua.






0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers