Thursday 21 September 2017

Filled Under:

Kaki Ayam Bersaiz Raksasa


 Kerana saiznya yang besar dan mempunyai daging yang lazat, ayam yang jarang ditemui yang dikenali sebagai Dong Tao di Vietnam mempunyai harga yang sangat mahal. Mempunyai kaki yang sangat besar dan tidak seperti ayam pada umumnya, Dong Tao lebih tepat disebut dengan ayam raksasa. 

Ayam ini hidup bertebaran di endemik komune Dong Tao di Kabupaten Khoai Chau, 30 Km dari Hanoi. Ayam ini menjadi sangat pelik setelah dibesarkan secara ekslusif untuk melayani keluarga kerajaan dan Mandarin. 


Tidak hairan jika harganya sangat mahal dan hanya boleh didapati di restoran mahal yang mampu dikunjungi oleh orang-orang kaya saja. Orang yang pernah mengambil ayam ini mengatakan jika dagingnya mempunyai makanan istimewa yang luar biasa dan tidak akan pernah ada di daging ayam manapun. 

Ayam Dong Tai mempunyai sosok yang mengesankan dengan tubuh sihat dan kaki gemuk ditutup dengan sisik kemerahan, demikian dilaporkan oleh Amusing Planet. Selain itu ayam yang jarang berlaku ini juga sangat sensitif terhadap perubahan cuaca dan cenderung bertelur lebih sedikit berbanding dengan ayam biasanya. 


 Bahkan untuk menghasilkan anak para penternak harus membantunya kerana kaki yang tebal boleh menyulitkan ayam untuk proses penetasan.

 Untuk mencapai berat hingga 3 Kg, ayam yang baru lahir memerlukan masa kira-kira lapan bulan hingga satu tahun. Dengan jumlah ayam yang sedikit sementara permintaan ayam ini di Vietnam kini tengah melambung, membuat ayam Dong Tao dijual dengan sangat mahal.







0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers