Wednesday 20 September 2017

Filled Under:

Negara Ini Tiada Tanah dan Pokok.



Negara terkecil di dunia terletak di lautan kira-kira 13 kilometer dari Suffolk, United Kingdom. Keluasaanya hanya 4 km persegi.

Sealand bukan sebuah pulau, tetapi struktur bangunan di tengah-tengah laut yang disokong oleh dua menara besar. Ia seperti pelantar minyak. 



Struktur ini dibina oleh Royal British Marine Army. Tetapi pada tahun 1968 tribunal memutuskan strukturnya adalah di perairan wilayah negara-negara antarabangsa, dan ia kelihatan di luar bidang kuasa British.

Kemudian datang sekelompok orang dari Belanda ingin mengambil alih Sealand. Seorang lelaki bernama Michael Bates bertempur dengan sebuah helikopter.  Bates megelar dirinya 'Yang Mulia Putera Roy Sealand'






Sealand mempunyai setemnya sendiri, lagu kebangsaan, wang, hingga bendera negara. Ironinya, realiti Sealand menjadi polemik bagi dunia antarabangsa. Negara ini bukan ahli Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan pada tahun 1987 Britain memperluas perairan wilayahnya untuk mendakwa Sealand menjadi pemerintahan British.



Walau bagaimanapun Bates kekal bertahan dan menimbulkan banyak hujah bahawa Sealand adalah negara berdaulat. Alasannya kekal, Sealand tidak memasuki mana-mana wilayah negara apabila dipelihara. D

Menurut wikipedia, penduduk di Sealand pada tahun 2004 berjumlah 27 orang. Malah, kini terdapat hanya 4 orang sahaja






0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers