Monday 12 November 2018

Filled Under:

Misteri Ribuan Ikan Mati Di Iraq


Pertenak ikan di selatan Baghdad, Iraq, mendapati beribu-ribu spesies karp mati secara misteri dan terapung di tebing sungai Euphrates.

Longgongkan ikan mati, bersama beberapa tayar kereta dan beg plastik, boleh dilihat  di bawah jambatan konkrit yang besar.


Kejadian serupa juga berlaku di kolam  ikan Saddat al-Hindiyah di Provinsi Babil, kira-kira 80 kilometer di selatan Baghdad.


"Ada yang mengatakan ia disebabkan penyakit, yang lain mengatakan ia disebabkan oleh bahan kimia," kata Hussein.

"Kami sedang menunggu penyelesaian daripada pemeriksaan kerajaan , kami takut air akan meracuni kami pada masa akan datang."

Pencemaran sungai telah dilaporkan telah berlaku di Iraq setakat ini tahun ini, The New Arab melaporkan, dipetik pada Isnin (05/11/2018). Dan itu disebut penyebab kemunculan fenomena beribu-ribu ikan mati terapung di sungai dan ladang setempat.

Di Saddat al-Hindiyah pada hari Jumaat, pertenak yang terdesak menarik ikan dari kandang mereka dengan jala, dan membuka insang untuk memeriksa tanda-tanda yang mengejutkan kematian besar-besaran.





"Penyakit ini adalah misteri, ia tidak boleh dikawal," menurut anggaran awal Jaafar Yassin, ketua perkhidmatan pertanian di Baghdad. "Kira-kira 90 peratus ikan di ladang mati," katanya kepada AFP.


"Saya mempunyai 28 sangkar dengan 50,000 ikan di dalamnya. Saya menganggarkan bahawa saya kehilangan AS $ 80,000 akibat penyakit ini," kata petani Hussein al-Husseini.

Iraq menghasilkan 29,000 tan ikan setiap tahun, menurut statistik 2016 yang disusun oleh Pertubuhan Makanan dan Pertanian Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (FAO).





Jom saksikan video menarik ini:








1 comments:

Nuffnang Ads

Followers