Sunday, 10 February 2019

Filled Under:

Lukisan Ini Dihasilkan Menggunakan Jari


 Iris Scot adalah seniman yang mencipta lukisan hanya dengan jari-jarinya. Pada tahun 2009, ia sempat mengalami strok ketika tinggal di luar negeri. Suatu hari ia mempunyai suhu badan yang sangat panas sehingga ia malas untuk keluar. Pada saat itu ia ingin melukis dan tidak ada berus yang dapat ia gunakan. Ia akhirnya memilih untuk menggunakan jarinya untuk melukis. Teknik ini hanya bermula dari sebuah kebetulan. Ia tidak ingin berhenti pada lukisan yang ia lakukan saat itu.


Tidak disangka, perkara yang berawal dari sebuah kebetulan tersebut malah mengubah hidupnya. Perjalanan kerjaya seni yang ia jalani menjadi lebih maju kerana lukisan yang ia buat menggunakan jarinya. Hasilnya sangat luar biasa, sangat menakjubkan walaupun hanya menggunakan jari-jari dan bukan berus lukis. Dari sebuah kebetulan tersebut, Iris telah mencari teknik tersendiri dalam melukis.

Hasil karyanya sangat menyentuh, contohnya saja seperti lukisan harimau yang hanya terdiri dari warna kuning emas, coklat tua, biru dan hitam. Dengan geseran cat yang ia letakkan di hujung jarinya mampu mencipta gambar yang sangat luar biasa. Selain itu masih banyak lagi lukisan yang juga ia paparkan di Galeri Cole yang berada di San Diego. Karya lain seperti lukisan pemandangan, wanita, kereta dan juga haiwan kelihatan seperti nyata dan sangat indah.















1 comments:

Followers