Monday 10 June 2019

Filled Under:

Ritual Pertarungan Yang Sangat Kejam


Mengenali peradaban kuno kita selalu dikejutkan dengan perkara-perkara yang baru, aneh bahkan kejam, seperti ritual persembahan diri yang memerlukan pengikutnya kehilangan nyawa.

Banyak sekali ritual zaman kuno yang membuat penyelidik terperanjat, dan tidak percaya dengan apa yang mereka dapati. Seperti tamadun di sekitar Amerika Selatan, iaitu peradaban Moche yang muncul sekitar permulaan tahun Masehi.


 Mereka adalah masyarakat yang maju dalam bidang pertanian, seni bina, tembikar, hingga persenjataan. Namun catatan tentang perkembangan peradaban ini tidak tertulis jelas, sehingga menyukarkan saintis dalam melihat apa yang terjadi saat itu.

Tetapi, bukti-bukti yang kuat ada di zaman tersebut. Dianggarkan, peradaban Moche berkembang sekitar 800 tahun. Dan peradaban ini kini berada di dekat bandar Turjillo, Peru.

Ada perkara yang menarik dalam penemuan benda-benda kuno di sana. Salah satunya adalah senjata cakar kucing, yang diperbuat daripada besi, dan sangat tajam.


 Cakar ini dijangka digunakan sebagai pertarungan hingga salah satu lawannya mati. Dan bagi pemenang, akan mendapatkan cakar kucing lawan, sementara bagi yang kalah akan menjadi persembahan Dewa.

Sedangkan ahli arkeologi dari Santiago Uceda berkata, jika kuku ini adalah simbol kekuatan, penghargaan, status seseorang, dan golongan elit.




Namun penyelidik sukar mengenal pasti punca kehancuran peradaban ini, yang boleh menghasilkan piramid dengan bentuk yang berbeza, sebagai persembahan kepada Dewa. Namun mereka terus berupaya mencari tahu dalam masa enam bulan kedepan.




4 comments:

  1. uishhh lain mcm.. takut plak... 1st time singgah sini.. jemput singgah blog saya. jika sudi follow saya akan followback

    ReplyDelete
  2. Eh apa benda tu seramnya...

    ReplyDelete

Nuffnang Ads

Followers