Wednesday 5 December 2012

Filled Under:

fuyo!!! Menara tertinggi di Vietnam




MENARA utama diapit dua menara untuk kediaman bermandikan cahaya pada waktu malam.


PERANG Vietnam begitu sinonim dalam sejarah peradaban dunia. Peperangan yang berakhir pada 30 April 1975 itu mengorbankan 3 juta rakyatnya dan lebih 55,000 tentera Amerika.
Bagaimanapun, kisah duka itu telah berakhir. Vietnam kini terus berkembang dari segi ekonomi termasuk menjadi tumpuan pelancong dalam dan luar negara.
Bahkan perkembangan Vietnam semakin pesat. Buktinya, bangunan pencakar langit, Keangnam Hanoi Landmark Tower gagah berdiri di Hanoi, ibu kota negara berkenaan.
Terletak di Jalan Pham Hung, Cau Giay, bangunan yang bercirikan senibina moden ini mempunyai tiga menara masing-masing iaitu menara utama, Menara Keangnam setinggi 336 meter (m) dan diapit dua menara lain setinggi 212 m.
Di menara utama menempatkan kompleks beli-belah dan 70 tingkat untuk pejabat manakala dua menara lagi untuk kediaman masing-masing 47 tingkat. Bahagian bawah atau permukaan merupakan kawasan tempat meletak motosikal dan kereta.
Menara utama terletak di kawasan seluas 46,000 meter persegi (m2) daripada keseluruhan tapak pembinaan iaitu 579,000 m2. Ia berada pada kedudukan kelima dunia dari segi keluasan tapak bagi sebuah bangunan tinggi.

HANOI semakin pesat membangun seiring dengan negara Asia Tenggara lain seperti Thailand dan Malaysia.


Siap dibina pada tahun ini, bangunan menara tersebut turut menempatkan hotel lima bintang, pejabat, ruang hiburan, perniagaan runcit, klinik dan pusat konvensyen.
Bangunan kediaman pula menawarkan kediaman berkonsep apartmen yang terdiri daripada dua hingga empat bilik.
Helikopter mendarat
Apartmen ini turut menyasarkan pembeli warga asing terutama bagi unit yang dilengkapi semua kemudahan.
Menara Keangnam merupakan yang ke-26 tertinggi di dunia dan ke-17 bagi kategori pejabat untuk disewa.
Sebuah syarikat dari Korea Selatan, Vin Keangnam menjadikan bangunan yang diperbuat daripada besi dan kaca itu sebagai ibu pejabat mereka.
Bahagian paling atas menara itu turut disediakan lokasi pendaratan helikopter.
Pembinaan menara tersebut sepatutnya siap pada tahun lalu, namun berdepan beberapa kekangan.
Semasa dalam pembinaan, berlaku beberapa kemalangan yang membabitkan kematian pekerja. Pada Julai 2009, empat pekerja maut akibat terjatuh dari tempat tinggi manakala dua tahun kemudian dua lagi pekerja turut maut.
Tingkat dua bangunan itu juga pernah musnah dijilat api pada 2010.
Sejak dibuka, pelbagai aktiviti telah diadakan termasuk persembahan hiburan yang diadakan di ruang konvensyen Menara Keangnam.
Pihak pengurusan juga tidak melepaskan peluang menganjurkan acara larian menara yang tertinggi di Vietnam itu.
Selain menyaksikan keindahan bandar raya Hanoi pada waktu siang, pengunjung pasti teruja melihat bandar raya tersebut yang bermandikan cahaya pada waktu malam. - NASRI JAMALUDIN




0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers