Tuesday 13 November 2012

Filled Under:

percaya tak?,pokok bercahaya diwaktu malam(zamrispoon)

Glow dalam gelap: Autumn tidak mungkin masa sahaja tahun kita lihat pokok-pokok bertukar menjadi warna merah

Idea yang bagus? Pokok dibuat untuk cahaya dalam gelap
Pokok boleh menjadi lampu jalan baru selepas saintis mendapati mereka boleh membuat mereka bersinar dalam gelap


Penyelidik di Taiwan mendapati bahawa menanam zarah emas kecil ke dalam daun boleh membuat mereka mengeluarkan cahaya kemerahan.
Mereka meramalkan bahawa teknik ini boleh digunakan pada masa depan untuk membuat pokok tepi jalan menyala pada waktu malam, penjimatan elektrik untuk lampu jalan.
Minggu ini kaji selidik mencadangkan bahawa separuh daripada majlis-majlis di Britain telah merancang untuk memotong kembali pada lampu jalan untuk menjimatkan wang.
Jalan dinyalakan oleh lampu 7.5million dianggarkan berharga £ 500million.
Penemuan itu telah dibuat oleh Dr Ng Yen-Hsun Su dan pasukannya apabila mereka dimasukkan nanopartikel emas ke kilang yang membuat daun memancarkan cahaya merah.
'Pada masa hadapan, bio-LED boleh digunakan untuk membuat pokok tepi jalan pendarkilau pada waktu malam,' kata Dr Yen-Hsun Su memberitahu Dunia Kimia majalah.
'Ini akan menjimatkan tenaga dan menyerap CO2 sebagai luminescence bio-LED akan menyebabkan kloroplas untuk menjalankan fotosintesis.
Pasukan cuba untuk mencari jalan untuk mewujudkan cahaya tanpa menggunakan bahan kimia toksik seperti fosfor serbuk.
'Diod pemancar cahaya telah menggantikan sumber cahaya tradisional di banyak panel paparan dan lampu jalan, "kata profesor Shih-Hui Chang.
'A banyak LED, terutama LED putih, menggunakan serbuk fosfor untuk merangsang cahaya panjang gelombang yang berbeza. Walau bagaimanapun, ia adalah sangat toksik dan mahal
.




0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers