Monday, 31 December 2012

Filled Under:

fuyo!! 10 Istana dan Tembok yang Paling Indah di Dunia

1. Potala Palace, Tibet 






Potala Palace adalah bangunan istana megah yang dianggap suci dan dulunya dijadikan sebagai tempat tinggal Dalai Lama di puncak gunung Potala, Lhasa, Tibet. 

Bangunan berukuran 400 x 350 meter ini mempunyai sekitar 200 ribu patung, seribu bilik lebih dan 10 ribu tempat pemujaan yang terkumpul di puncak Marpo Li, iaitu lembah merah (red hill) yang menjulang tinggi lebih dari 300 meter dari dasar lembah. 


Adapun dua lembah utama â € œTiga Penjaga Tibetâ € lain yang terbahagi di beberapa sudut istana, seperti Chokpori di bahagian selatan Potala dan Pongwari yang mewakili bahagian dari dewi Kwam Im (Avalokitesvara).  

2. Predjama Castle, Slovenia 





Negara Eropah di sebelah barat Itali ini mempunyai bangunan benteng atau istana unik yang tepampang di mulut gua.Pada 1274, Predjma Castle Slovenia dibina oleh Patriark Aquileia dengan gaya Gothic dan masih bernama Luegg Jerman. 

Walaupun pada saat itu areanya sukar dicapai, namun keluarga kerajaan Jerman Luegg berjaya mengembangkan akses perjalanan menuju ke sana atau yang d ikenal sebagai Knights of Adelsberg. 

Lokasi ini pernah dijadikan tempat pembuatan filem ternama The Armour of God yang dibintangi oleh Jackie Chan, Alan Tam, Rosamund Kwan dan Cameron Zavaski pada 1986.  

3. Prague Castle, Czech 





Prague Castle atau Istana Prague adalah salah satu istana kuno terbesar di dunia yang terletak di Prague, ibu kota Republik Czech. 

Dahulu istana berukuran 570 x 130 meter ini dijadikan sebagai Mahkota Kerajaan Bohemia, tempat tinggal bagi raja-raja Czech, maharaja-maharaja suci Rom , serta pejabat pemerintahan Presiden Republik Czech.  

4. Mont Saint-Michael, Perancis 







Di Normandi, Perancis, anda boleh menyaksikan pemandangan cantik dari sebuah istana yang berdiri di atas pulau kecil dan berbatu Mont Saint Michael. 

Meski sempat tenggelam di dasar laut, Mont Saint Michael (Pulau Pasang) yang memiliki sebuah jambatan tipis dan berumur jutaan tahun ini kembali muncul akibat berlakunya hakisan yang besar.  

5. Matsumoto Castle, Jepun 





Matsumoto Castle atau Istana Matsumoto adalah nama istana yang terletak di Bandar Matsumoto, Jepun. Istana ini dibina sebagai benteng pertahanan perang pada masa Klan Takeda dan Tokugawa Leyasu berkuasa (1550). Masuk ke perjalanan menuju Matsumoto Castle boleh dicapai dari Tokyo melalui pengangkutan kenderaan kereta api dan juga kereta peribadi.  

6. Malbork Castle, Poland 







Meski pada Perang Dunia II sebahagian bangunan istana di Poland ini telah hancur, namun pada 1962 Malbork kembali dibina dengan pemulihan yang lebih menarik. 

Malbork adalah Istana Marienburg (nama sebelumnya) yang dibuat oleh Ordo Teutonic dari bahan batu bata dan terbahagi kepada tiga bahagian yang berasingan . Mulai dari bawah, atas dan tengah berasingan oleh beberapa menara dan rumput. Luas Malbork Castle boleh mencapai 21 hektar atau empat kali lebih besar dari Istana Windsor dengan penghuninya sekitar 3 ribu tentera.  

7. Palacio da Pena, Portugal 







Istana kuno di Sao Pedro de Penaferim, Sintra, Portugal ini berdiri di puncak bukit yang tinggi dan mudah dilihat dari sisi Lisbon, ibu kota Portugal pada siang hari. 

Selain terlihat megah dengan penutup kubah di bahagian atasnya, Palacio de Pena juga merupakan monumen nasional paling romantis yang ada di dunia. Bahkan dijadikan sebagai salah satu tujuh keajaiban Portugal selama ini.  

8. Hunyad Castle, Romania 



  




Sejarah menceritakan bahawa Hunyad Castle merupakan tempat di mana Raja Vlad III dari Wallachia terpenjara selama tujuh tahun di sana. 

Hunyad Castle adalah sebuah istana di Transylvanian Hunedoara, Romania yang sempat berpindah tangan ke Kerajaan Hungary pada tahun 1541. Tempat ini kelihatan gelap dan seringkali dianggap sebagai rumah besar bagi para drakula.

9. Neuschwanstein Castle, Jerman







Neuschwanstein Castle merupakan bangunan istana kuno Bavaria abad-19 buatan Raja Bavaria Ludwig II yang terletak di puncak pergunungan Jerman. 

kawasan istana ini sangat dekat dengan tempat-tempat penting, seperti Hohenschwangau dan Fussen di barat daya Bayern. 

Sejak tahun 1886, Neuschwanstein Castle dijadikan sebagai salah satu tempat pelancongan yang paling penting Jerman.  

10. Lowenburg Castle, Jerman







Selain Neuschwanstein Castle, di Jerman juga terdapat istana terkenal lain yang bernama Lowenburg Castle. 

Lowenburg Castle dibina pada tahun 1745 dan dijadikan sebagai tempat kediaman Putera Philip dari Eulenburg (1847-1886). 

Lowenberger adalah sebuah kotamadya di daerah Oberhavel, di negara bahagian Jerman Brandenburg yang terletak kira-kira 50 km di sebelah utara Berlin, Jerman.  




0 comments:

Post a comment

Nuffnang Ads

Followers