Saturday 9 March 2013

Filled Under:

AWAS!! 4 JENIS MINUMAN BOLEH MEMBUNUH S.P.E.R.M.A


Tak hanya berlaku bagi anda yang sedang berdiet, ungkapan ini juga berlaku dalam kehidupan seksual. Kesihatan seksual, baik laki-laki dan perempuan, sejatinya dipengaruhi oleh apa yang digunakan sehari-hari.


Para ahli menemukan bahawa beberapa jenis minuman tertentu mempunyai kesan negatif pada kesihatan seksual, terutama bagi laki-laki. Bahkan, minuman tersebut boleh memberi kesan buruk pada kesihatan tubuh jika diambil berlebihan. Apa saja minuman tersebut?

Alkohol

Mengambil minuman beralkohol dengan kadar alkohol di atas 40 peratus boleh mengakibatkan kerosakan organ tubuh, seperti kerosakan rangkaian perisian dalam rongga mulut, pencernaan, dan bahkan berisiko mengalami kerosakan hati (liver).

Minuman beralkohol juga boleh merosakkan kesihatan seksual, yakni menyebabkan kelainan struktur sperma dan penurunan jumlah sperma. Seorang saintis mengatakan bahawa lelaki yang mengambil 3-6 kali minuman beralkohol dalam seminggu berisiko mengalami kerosakan hati (liver) dan mempunyai jumlah sperma lebih rendah daripada lelaki yang tidak mengambil minuman beralkohol.

Soda
Bukan rahsia umum jika minuman bersoda boleh merugikan kesihatan jika diambil berlebihan. Selain meningkatkan risiko diabetes akibat kadar gulanya yang tinggi, minuman bersoda juga boleh mengakibatkan masalah kesihatan lain seperti, gangguan pencernaan, gigi berlubang, gangguan buah pinggang, dan bahkan boleh menjejaskan tahap kesuburan lelaki.
Sebuah kajian menyebutkan bahawa bahan kandungan bisphenol yang terdapat dalam botol plastik dan tin soda bertanggung jawab menurunkan pengeluaran dan kualiti sperma.

Teh Mint
Seperti kita k
etahui bersama bahawa teh mempunyai banyak manfaat kesihatan bagi orang yang meminumnya. Namun beberapa ahli berpendapat bahawa teh mint mempunyai impak yang kurang menguntungkan bagi kesihatan seksual.

Teh mint dianggap bertanggung jawab terhadap perubahan hormon dan penurunan kadar testosteron pada lelaki. Teh mint juga dapat mempengaruhi hormon seks (androgen) pada lelaki. Androgen adalah hormon seks lelaki yang mempromosikan perkembangan dan penyelenggaraan ciri-ciri seks lelaki, termasuk dalam menghasilkan testosteron untuk kesuburan lelaki.

Kopi
Selain memiliki manfaat sihat, mengambil kopi ternyata juga boleh merugikan kesihatan, terutama jika diambil secara berlebihan. Menurut pelbagai kajian, mengambil kopi beberapa jam sebelum bercinta dapat meningkatkan libido lelaki.
Namun, kajian lain menyebutkan, jika diambil berlebihan, kopi boleh mengurangkan jumlah sperma kerana kandungan phytoestrogen yang tinggi dalam kopi. Phytoestrogen didakwa boleh mengurangkan pengeluaran sperma pada lelaki kerana melawan hormon seks yang terdapat pada lelaki sihat.SUMBER





2 comments:

  1. Anonymous1:12 pm

    Kopi minuman nabi..:-)

    ReplyDelete
  2. Anonymous10:19 am

    kopi kita sekarang xsme dgn kopi mse zman nabi dulu :)

    ReplyDelete

Nuffnang Ads

Followers