Monday 18 March 2013

Filled Under:

PELIK!! TELOMERE ALAT UNTUK MENGETAHUI BILA KITA MATI..

Sebuah penemuan baru boleh meneka bila-bila kita akan meninggal. Alatnya mirip test pack penguji kehamilan.

Seperti diberitakan di dailymail, kaedah ujian terbaru yang akan segera sedia di gerai-gerai di Inggeris ini boleh mengukur komposisi dari tip kromosom seseorang, yang disebut telomere, melalui ujian darah. Telomere ini diyakini penyelidik sebagai satu daripada penunjuk penuaan sel tubuh yang paling signifikan dan tepat. Ketika penuaan sel mencapai tahap tertentu, boleh diertikan itulah akhir tubuh anda melakukan aktiviti.




Tentunya di luar dari hal-hal tidak terduga seperti kemalangan atau penyakit ganas yang tiba-tiba menyerang. Dengan telemore, ujian umur biologi ini boleh jadi salah satu petunjuk pada bila-bila usia anda akan berakhir. Atau dengan kata lain, mengetahui kapan akan meninggal.

Maria Blasco, dari Spanish National Cancer Research Centre di Madrid adalah penemu commercial telomere test terbaru ini. Lebih lanjut Blasco menjelaskan, bahawa tua-muda usia biologi seseorang boleh diukur berdasarkan panjang telomere mereka, dan ini boleh berbeza dengan usia nyata yang dimiliki oleh seseorang.

Contohnya, lelaki berusia 65 tahun boleh jadi usia biologinya lebih muda daripada lelaki usia 45 tahun, yang bererti lelaki 45 tahun itu berkemungkinan mempunyai usia yang lebih pendek. Semakin panjang telomere, semakin panjang usia anda.


Sederhananya, telomere ini yang melindungi DNA anda daripada gangguan dan kerosakan. Seiring dengan semakin berat tugasnya, maka telomere mulai memendek. Pada usia paruh baya ke atas, penyusutan ini mencapai titik di mana mereka tidak mampu lagi melindungi DNA dan keadaan akan memburuk ketika sel-sel tubuh mulai memisahkan diri. Kesannya adalah kulit anda akan longgar dan keriput, daya tahan tubuh menjadi tidak berkesan, dan menjalar pada gangguan tubuh yang lebih parah seperti diabetes dan penyakit jantung.

Apakah mahal untuk 'mengintip' masa kematian anda? Di Inggeris kaedah ujian ini dengan harga 400 poundsterling, sementara harga untuk test pack komersialnya masih belum diberitakan.


p/s;- adoiii alat mcm ni pon ade gak manusia nak cipta , langsung x masuk akal,




0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers