Tuesday 14 May 2013

Filled Under:

Pelik ! Jalan ini Tiba-tiba Muncul Ditengah Lautan




Masih ingat kisah Musa membelah Laut Merah? Keajaiban itu juga terjadi di Korea setiap tahunnya.

Jindo adalah daerah kepulauan yang terdiri dari 250 pulau, di mana Pulau Jindo adalah pulau ketiga terbesar di Korea Selatan. Setiap tahun, pada akhir bulan Februari dan pertengahan Jun,
air laut pasang  sangat rendah yang menyebabkan dasar laut dengan panjang 2.9 km dan lebar 10-40 meter muncul ke permukaan. Jalan lintas itu pun menyambung pulau utama Jindo dan pulau kecil Modo di selatan Jindo.

Jalan itu akan kering selama kira-kira satu jam, sebelum akhirnya tenggelam lagi. Untuk merayakan munculnya jalan di tengah laut itu, penduduk Korea mengadakan festival tempatan yang disebut Jalan Laut Sindo. Semua penduduk dan pelancong berkumpul untuk menyaksikan fenomena alam itu dan menikmati sensasi berjalan-jalan di tengah lautan yang terbelah.





Menurut legenda tempatan, dahulu terdapat banyak harimau di Pulau Jindo. Ketika harimau mulai sering muncul di desa, orang-orang memutuskan untuk melarikan diri ke Pulau Modo. Yang tanpa sengaja meninggalkan seorang wanita tua bernama ppong. Wanita tua itu rindu berkumpul kembali dengan keluarganya yang telah menyeberang ke pulau Modo dan kemudian berdoa kepada Raja Naga.





Lalu pada suatu malam, Raja Naga menampakkan diri kepadanya dalam mimpi dan menyuruhnya untuk menyeberangi laut dengan berjalan di atas pelangi. Ketika ppong terbangun keesokan harinya, ia berlari ke laut dan melihat dasar laut telah surut.

 

Jalan lintas ini awalnya tidak diketahui dunia sampai pada tahun 1975, seorang lelaki Perancis Pierre Randi menggambarkan fenomena tersebut dalam surat khabar Perancis. Kini, hampir setengah juta pelancong asing dan tempatan menghadiri acara tersebut setiap tahun.sumber







3 comments:

  1. Apa yang peliknya, anda boleh lihat di Mersing Johor, di mana anda boleh jalan kaki ke pulau seberang yang agak jauh berjalan kali semasa air benar-benar surut (spring low tide).

    ReplyDelete
  2. menarik dan menakjubkan

    ReplyDelete
  3. tempat menarik utk dikunjungi...

    ReplyDelete

Nuffnang Ads

Followers