Thursday 20 June 2013

Filled Under:

600 Pelajar Cuba Cipta Rekod Lakukan CPR Serentak di Jerman

SEKUMPULAN pelajar sedang melakukan latihan CPR ke atas sebuah patung ujian di Lingen kelmarin.- AFP

LINGEN, Lower Saxony - Sekumpulan pelajar sedang melakukan latihan resusitasi kardiopulmonari (CPR) pada patung ujian di Lingen, Lower Saxony, Jerman kelmarin.

Sesi latihan itu disertai seramai 600 pelajar dalam usaha untuk mencipta rekod baharu melakukan CPR serentak pada satu masa.

CPR merupakan satu prosedur kecemasan yang dilakukan dalam usaha bagi mengekalkan fungsi otak secara manual sehingga langkah-langkah selanjutnya dapat dilakukan bagi mengembalikan aliran darah dan pernafasan secara spontan pada seseorang yang jantungnya berhenti berdengup.
Para peserta yang terlibat berusia dari 12 sehingga 19 tahun.

Kesemua peserta terdiri daripada 120 kumpulan yang akan mendemonstrasikan kemahiran kecemasan perubatan mereka masing-masing di beberapa peringkat ujian yang disediakan sepantas yang mungkin.

Kesemua 600 pelajar itu berasal daripada Lower Saxony, Bremen dan North Rhine-Westphalia.
Rekod yang cuba dilakukan merupakan ujian terakhir dalam pertandingan ini yang akan diambil markahnya oleh Persatuan Palang Merah di Lingen, Lower Saxony.

Dalam pertandingan ini setiap sekolah akan berikan seorang pesakit dan mereka perlu menyelamatkan nyawa pesakit berkenaan. - Agensi




0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers