Friday 19 July 2013

Filled Under:

Menakjubkan ! 15 Foto Letusan Gunung Berapi yang Diambil dari Angkasa


Dalam serangkain foto di bawah ini kita akan melihat gambar letusan gunung berapi di bumi yang dilihat dari luar angkasa. Gambar-gambar yang menakjubkan ini diambil dari pelbagai satelit serta anak kapal Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS). Pemandangan dari ruang angkasa menawarkan perspektif yang unik dari salah satu yang peristiwa alam yang paling mengagumkan dan menakutkan.sumber

 1. Gunung Sarychev, Russia
Foto letusan gunung berapi Sarychev diambil pada peringkat awal letusan pada tarikh 12 Jun 2009. Sarychev merupakan salah satu gunung berapi paling aktif di rantai Pulau Kuril dan terletak di hujung barat laut Pulau Matua.


2. Gunung Kliuchevskoi, Russia

 
Para awalnya menggunakan kamera 70mm untuk mengambil gambar pemandangan gunung Kliuchevskoi yang baru meletus pada 30 September - 11 October 1994.


3. Gunung Pavlof, Alaska

 
Angkasawan di Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS) mengambil gambar pemandangan letusan gunung Pavlof ini pada 18 Mei 2013.


4. Gunung Manam, Papua New Guinea

 
Gunung berapi Manam di Papua New Guinea mengeluarkan debu-debu tipis dan samar pada tarikh 16 Jun 2010, sebagai awan berkumpul di puncak gunung berapi.



5. Gunung Puyehue-Cordón Caulle, Chile

Setelah bangun pada 4 Jun 2011, letusan di kompleks gunung Puyehue-Cordón Caulle terus berlanjut sekurang-kurangnya sehingga 6 Jun.


6. Gunung Eyjafjallajokull, Iceland



 


7. Gunung Nyiragongo, Congo

 



8. Gunung Berapi Shinmoe-dake, Jepun


 




9. Gunung Merapi, Indonesia


 
 
Pada ketinggian 2.911 meter, puncak Gunung Merapi danwedus debu naik di sampai ke atas awan stratus pada sisi selatan yang pada tarikh 24 Ogos 2003. Gunung Merapi merupakan Salah satu gunung berapi paling aktif di Indonesia, Merapi terus menerus aktif selama hampir sepuluh tahun, termasuk aliran piroklastik berkala (abu panas dan serpihan batu) dan runtuhan.




10. Gunung Api, Indonesia


 




11. Gunung Mt. Etna, Itali






12. Gunung Eyjafjallajokull, Iceland


 



13. Gunung Chaiten, Chile





14. Gunung Kliuchevskoi, Russia


 


15. Gunung Pavlof, Alaska


 






1 comments:

Nuffnang Ads

Followers