Friday 30 August 2013

Filled Under:

5 Alasan Kenapa Lelaki Takut Menjadi Ayah





Seperti halnya wanita, lelaki juga punya ketakutan sendiri ketika dihadapkan pada kenyataan dirinya akan menjadi seorang ayah. Menjadi seorang ayah memang bukan hal yang mudah. Namun, bukan bererti lelaki akan selamanya takut menjadi ayah. Sebelum memantapkan diri menjadi seorang ayah,ayuh semak lima alasan kenapa lelaki takut jadi ayah. Ayuh semak  bersama!

1. kehilangan kebebasan

Di era seperti sekarang, kebanyakan lelaki takut kehilangan kebebasan. Dan, sebahagian besar daripada mereka berfikir bahawa dengan memiliki anak akan membuat mereka terkongkong

2. beban kewangan

Mempunyai anak di zaman seperti sekarang menuntut beban kewangan yang lebih berat. Akibatnya, banyak pasangan yang akan berkahwin akan menangguh kerana alasan kewangan yang kurang mencukupi.

3. Takut tidak diperhatikan pasangan

Ketakutan ini wajar dan sebahagian besar lelaki kerap mengalaminya. Mereka takut kasih sayang dan perhatian isteri akan tercurahkan sepenuhnya pada anak dan mereka akan diabaikan.

4. Mengurangkan kenikmatan seks

Sebab ini cukup sering terdengar ketika lelaki memutuskan untuk menunda kerana alasan. Mereka ingin merasakan kenikmatan seks bersama pasangan, sebelum akhirnya anak hadir di tengah-tengah mereka.

5. trauma

Trauma masa kecil boleh menjadi sebab mengapa seorang lelaki takut mempunyai anak. Trauma boleh disembuhkan dengan cara melakukan terapi atau meditasi, serta meminta nasihat pada ahli kaunseling.

Inilah lima alasan mengapa lelaki takut menjadi ayah. Namun tenang, seiring berjalannya waktu, lelaki dengan sendirinya akan merasa mantap untuk menjadi ayah.




0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers