Thursday 1 August 2013

Filled Under:

Unik ! Warna -warni Memukau di Festival Holi di US






Festival Warna Holi (Holi Festival of Colors) adalah sebuah festival agama Hindu yang sering dirayakan di India dan Nepal. Namun kerana keunikannya, Festival Warna Holi menjadi popular dan diraikan bahkan oleh mereka yang bukan beragama Hindu.

Festival ini, bagi orang Hindu, adalah merayakan selamatnya Prahlada dari koban api dan terbakarnya Holika (setan perempuan) ke dalam korban api, padahal Holika sebenarnya mempunyai kekuatan tahan terhadap api.

Festival Warna Holi biasanya dilakukan setiap musim sejuk berakhir. Para penganut percaya bahawa awal musim panas harus dirayakan dengan penuh keceriaan dan meriah sebagai tanda syukur kepada dewa-dewi. Salah satu caranya adalah dengan saling "menabur" warna.

Daya tarikan utama dari festival ini adalah warna dan kerana warna itu bersifat universal, maka festival ini dengan cepat menjadi popular dikalangan kebanyakan orang. Festival Warna Holi kini tidak hanya dirayakan oleh mereka yang memeluk agama Hindu sahaja melainkan juga orang lain sebagai bentuk tidak kepedulian untuk ikut memeriahkan acara tersebut.

Berikut adalah contoh kemeriahan yang nampak pada sebuah Fesival Warna Holi di Utah, Amerika :











 .




1 comments:

  1. sekali tgk, cool! 2nd glance, erkk kotor. hehehe.

    ReplyDelete

Nuffnang Ads

Followers