Monday 30 December 2013

Filled Under:

Sweater Canggih Berubah Warna Bergantung Pada Emosi

Jika anda selama ini merasa masalah untuk mengekspresikan perasaan , maka sweater ini akan menjadi penyelesaiannya . Baru - baru ini sebuah syarikat di San Francisco , Amerika Syarikat , Sensoree mengeluarkan jenis sweater yang unik . Sweater ini boleh menunjukkan perasaan si pemakai .

Cara bagaimana  sweater tersebut berfungsi adalah dengan menggunakan sensor di tangan . Sensor ini nantinya akan dihubungkan ke kolar sweater . Di dalam kolar telah ditanamkan lampu LED yang bersinar dalam pelbagai warna .

Warna tersebut akan hadir dalam berbagai macam sesuai dengan suasana hati pemakainya . Hijau - damai , biru - tenang atau santai , ungu - senang , merah - marah dan kuning - gembira . Warna ini akan muncul melalui sensor kelenjar peluh dari pemakainya .

Sweater ini dibuat dengan teknologi bersistem Galvanic Skin Response ( GSR ) . Sistem ini akan mengukur tahap kelembapan tubuh seseorang dengan menganalisa rasa ghairah mereka . Sayangnya belum diketahui harga untuk sweater futuristik ini .


Pereka , Kristin Neidlinger mengatakan bahawa tujuan sweater ini untuk membuat teknologi yang sensitif . " Sweater ini bersifat menjelaskan perasaan dan mempunyai reaksi cepat daripada penggunanya , " ujarnya .

Sensoree juga menyatakan bahawa sweater ini berguna untuk menghubungkan komunikasi dalam tubuh . " Saya percaya teknologi boleh membuat kita lebih sensitif . Dengan pakaian yang responsif , kita dapat meningkatkan komunikasi terhadap tubuh kita sendiri , " tegasnya .







Berikut video sweater unik ini :






0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers