Monday 13 January 2014

Filled Under:

Ngeri- Jalan Timbunan Mayat Paling Merbahaya Didunia.VIDEO

 Pernahkah anda melintasi sebuah jalan dan berfikir adakah jalan yang paling merbahaya di dunia ? Rupanya jalan itu benar - benar ada di India . Lalu seperti apa saat melaluinya ?

Jalanan maut itu berada di laluan Rohtang yang membelah pergunungan Himalaya di ketinggian 3.978 m . Rohtang sendiri dalam bahasa tempatan bermaksud " timbunan mayat " kerana banyaknya orang maut saat melalui laluan tersebut di cuaca buruk . Laluan itu menghubungkan lembah Kullu dengan Spiti di Himachal Pradesh , India .

Jalan Rohtang sendiri sudah berbahaya namun ada satu titik jalan yang dituntut sebagai yang paling maut di dunia . Jalan itu tepatnya terletak di killar , lembah Pangi , menuju ke Kishtwar . Jalan sehaluan itu mirip sebuah overdraf yang dipahat di tepian gunung batu .

Saiz jalan maut itu hanya cukup dilalui satu kenderaan tanpa pagar keselamatan sehingga kendaran boleh terus terjun ke gaung jika tergelincir satu inci sahaja . Maka jika anda naik kereta melalui jalan itu akan terus melihat sungai di dasar gaung ketika menjenguk dari tingkap .


Ketakutan bertambah kerana rendahnya bumbung tebing di atas jalan diapit dinding batuan tajam menonjol . Tidak sampai di situ , jalanan semakin sukar dilalui kerana di penuh rontokan batu padahal jalan sangat berliku-liku . Saat cuaca buruk biasanya sering terjadi runtuhan yang menambah berbahaya jalur ini .

Tidak hairan , bagi orang yang baru pertama melintas di sana harus ditemani penduduk setempat yang sudah akrap . Meskipun paling menakutkan namun jalan Rohtang selalu padat , bahkan tidak jarang hingga berlaku kesesakan panjang . Apakah anda juga ingin merasakan sensasi melintasi jalan Rohtang ?





Jom saksikan video berikut: 
 




0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers