Saturday 31 January 2015

Filled Under:

Menakjubkan! Komputer Kuno Berusia 2200 Tahun Ditemui.


Mesin mekanikal yang ditemui di Antikythera, merupakan alat yang cukup kompleks pada masa 2200 tahun yang lalu, yang ditemui kira-kira tahun 1900 dari runtuhan kapal karam purba di Greece. Alat yang disebut "komputer" pada masanya itu, menjadi teka-teki lebih dari 100 tahun.

Kini, ahli arkeologi ingin menyelam kembali di runtuhan kapal karam kuno di Antikythera di mana mesin mekanikal ini dijumpai.Kali ini arkeologi Greece dan Amerika bekerja sama, menggunakan alat yang lebih canggih lagi yang disebut Exosuit.

Mesin yang cukup kompleks tersebut, terdiri dari 40 bahagian yang diperbuat daripada gangsa, di mana terdapat lingkaran bergerigi. Dipercayai arkeologi sebagai sistem untuk mengetahui perputaran tata suria.

Dengan pakaian Exosuit, yang boleh menyelam hingga kedalaman cukup ekstrem, penyelam akan dilindungi daripada tekanan air laut yang kuat. Sehingga pencarian alat-alat kuno lain boleh didapati kembali.



Exosuit ini boleh dibawa menyelam hingga kedalaman 150 meter, dan dibuat di Kanada oleh Nuytco. Baju menyelam ini juga dilengkapi dengan lampu, yang boleh memberikan cahaya di kegelapan laut.

"Dipekirakan ada lebih daripada satu dozen alat yang tertinggal di dalam sana, kapal ini membawa barang-barang berharga dari Asia kecil kala itu," ucap Dimitris Kourkoumelis, ahli arkeologi yang tergabung di dalam pasukan menyelam.

Jalur laut penemuan mesin ini, kala itu merupakan pusat perdagangan yang cukup ramai. Namun juga, disertai perampas yang senantiasa mengancam para pedagang kala itu.






0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers