Tuesday 24 March 2015

Filled Under:

Misteri Penemuan Syiling Perak Berusia 2 Ribu Tahun Ditemui di Gua Israel.


Baru-baru ini, seorang penyelidik bernama Hen Zakai baru saja mencari dua syiling perak di sebuah gua stalaktit di kawasan utara Israel. Syiling-syiling itu ditemui di sebuah tumpukan kecil yang kemungkinan dapat memberikan penyelidik maklumat berharga mengenai Israel kuno.

Kedua syiling perak tersebut dibuat pada masa Iskandar Agung, yang menakluk wilayah itu di akhir abad ke-4 SM. Pada satu sisi syiling bergambar wajah Raja Macedonia, sedangkan sisi lain bergambar Zeus yang duduk di singgasananya. Syiling ini pun membantu untuk menganggarkan umur penemuan di dalam gua tersebut.


 Selain syiling, Hen juga mencari perhiasan perak berupa cincin, gelang, anting di dalam sebuah beg kain. Para peneroka gua itu telah melaporkan penemuan mereka kepada pihak yang berkuasa.

"Barang-barang ini kemungkinan disembunyikan oleh penduduk tempatan yang melarikan diri ke sini pada masa Perang Diadochi," kata Pihak Berkuasa Barang Antik Israel. "Perang ini terjadi di antara para penerus Iskandar di Israel selepas kematian Iskandar Agung."


 Kerajaan Israel berharap dapat mencari lebih banyak lagi penemuan seperti itu dengan melayari gua ini lebih jauh lagi. "Ini pertama kalinya ahli arkeologi mencari barang-barang tersebut dan sangat berharga," kata Timbalan Pengarah Pencegahan Pencurian Barang Antik Israel, Eitan Klein.

"Kami berharap semakin jauh kami menggali gua ini, kami semakin banyak mencari benda-benda menarik dan penting," tambahnya. Sebelumnya, pada bulan lalu, penyelam mencari hampir 2 ribu keping syiling emas berusia kira-kira 1,000 tahun yang berasal dari pelbagai tempat di sekitar Laut Mediterranean.











1 comments:

Nuffnang Ads

Followers