Wednesday 22 April 2015

Filled Under:

Gertrude Weaver Wanita Yang Tertua Didunia Yang Terbaru.


 Gelaran wanita paling tua sedunia kembali kosong setelah Misao Okawa meninggal dunia di Jepun  pada 1 April lalu. Kini gelaran tersebut dipegang oleh wanita berasal dari Arkansas, Amerika Syarikat, bernama Gertrude Weaver.

Misao meninggal di usia 117 tahun sedangkan Gertrude akan genap 117 tahun pada 4 Julia mendatang. Ia pun memiliki impian Presiden Barrack Obama bersedia datang ke ulang tahunnya yang ke-117 nanti. Untuk sementara ini Gertrude dianggap sebagai wanita paling tua sedunia berdasarkan data Gerontology Research Group.

Kelahiran 4 Juli 1898, Gertrude saat ini menikmati masa senjanya di  Silver Oaks Health and Rehabilitation di Camden, Arkansas. Sehari-harinya ia menikmati aktivitinya dengan baik meskipun duduk di kerusi roda.

Gertrude masih berusaha bersukan  dengan kursi rodanya 3 kali dalam seminggu dan makan 3 kali sehari. Anak lelakinya yang berusia 93 tahun juga rutin mengunjunginya . Gertrude semasa mudanya bekerja sebagai sukarelawan .

Lalu apa rahsia umur panjang Gertrude? Ternyata mudah saja, iaitu menghargai orang lain. "Perlakukan orang dengan benar dan baik seperti anda ingin diperlakukan orang lain," ucapnya dalam wawancara dengan TIME.









1 comments:

  1. mcm mane lah dia hidup keadaan dia yg tua tu kan...

    ReplyDelete

Nuffnang Ads

Followers