Tuesday 14 July 2015

Filled Under:

Info Kesihatan:Kulit Wajah Cantik Berseri Dengan Masker Strawberry



Buah strawberi lebih sering dimakan daripada digunakan untuk rawatan kecantikan. Namun sudah bukan perkara baru lagi jika strawberry menjadi bahan kecantikan seperti topeng, sabun spa atau campuran produk penjagaan kulit dan kecantikan lain.

Ini kerana buah strawberry bukan hanya boleh menutrisi tubuh dari dalam sahaja, tetapi juga dari luar melalui kulit wajah anda. Dikutip dari stylecraze.com, minyak biji strawberry atau buah strawberi segar boleh memberi banyak manfaat kesihatan kulit, seperti berikut ini

Melembabkan kulit

Menggunakan buah strawberi sebagai topeng boleh melembabkan kulit anda yang kering. Topeng strawberi sangat sesuai untuk anda yang mempunyai jenis kulit kering.


Melembutkan dan menghaluskan kulit

Bukan hanya melembabkan kulit, topeng strawberry juga membuat kulit lembut dan halus. Memperbaiki dan melindungi kulit dari sinar UV yang berbahaya. Bahkan kandungan asid alpha-linolenic dalam strawberi membantu dalam memulihkan kekenyalan kulit anda dan kehalusan.


Mengubati kerengsaan kulit

Iritasi kulit boleh jadi sangat pedih ketika diberi ubat yang mempunyai asid seperti strawberry, tapi sekaligus boleh mempercepatkan penyembuhan masalah kulit iritasi seperti jerawat atau kulit terbakar kerana cahaya matahari. Tidak hairan jika strawberi sering digunakan sebagai bahan untuk produk penjagaan kulit sensitif.


Menghambat penuaan diri

Ini kerana buah merah ini mempunyai banyak vitamin C dan A yang berperanan sebagai antioksidan yang akan memperbaiki sel-sel rosak di kulit. Asid ellagic dalam strawberry boleh mengurangkan garis-garis halus dan kedutan kerana mampu meningkatkan pengeluaran kolagen.

Strawbery memang kaya nutrisi, tidak hairan jika boleh menutrisi kulit dari dalam dan menjaga kecantikan kulit dari luar.




0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers