Monday 14 September 2015

Filled Under:

Fakta Berguna Mengenai Coklat Yang Perlu Anda Tahu.



Semua orang menyukai coklat. Dari kanak-kanak kecil hingga dewasa, tidak peduli wanita mahupun lelaki. Coklat pun menjadi daya tarik sendiri ketika dicampur pada makanan atau minuman. Seperti yang kita ketahui, banyak sekali makanan yang mengandalkan topping coklat sebagai daya tarikan. Pun, jenis coklat tidak kalah banyaknya.

Meskipun banyak orang menganggap coklat adalah penyebab utama kegemukan, jerawat atau gigi berlubang pada kanak-kanak. Sebenarnya coklat mempunyai banyak manfaat. Seperti yang dilaporkan oleh healthyeating.com coklat mempunyai manfaat bagi kesihatan, diantaranya adalah dapat Mengurangkan stres. Stres kerana tekanan kerja, tekanan masalah keluarga atau hal-hal yang membuat merasa tidak selesa. Dengan mengambil coklat dengan kadar tertentu dapat mengurangkan tekanan pada diri anda. Kandungan coklat iaitu serotonin dan endorphin dapat meningkatkan mood, sehingga anda akan merasa bahagia. Menurut kajian yang diterbitkan pada tahun 2009 dalam jurnal "proteome Research" dan dilaporkan oleh "The Huffington Post", jika anda mengambil 1.4 auns coklat hitam setiap hari selama dua minggu maka anda akan jauh merasa bahagia, dan anda terhindar dari stres. "Psychology Today" bahkan melaporkan wanita hamil yang makan lebih banyak coklat selama kehamilan melahirkan bayi yang lebih bebas tekanan.

Coklat hitam mempunyai jumlah yang lebih rendah daripada bahan yang tidak sihat, seperti lemak dan gula, daripada susu coklat. Dark chocolate mengandungi 70 peratus koko yang banyak mengandungi antioksidan.

Flavonoid dalam coklat hitam adalah sebatian antioksidan yang memberikan rasa pahit yang memberi manfaat kardiovaskular. Antioksida dalam coklat hitam boleh menurunkan tekanan darah, meningkatkan kolesterol baik, menurunkan pengoksidaan kolesterol jahat, yang menyebabkan pengumpulan plak di arteri, dan meningkatkan peraturan gula darah. Coklat hitam juga dapat memanjangkan masa pembekuan darah dan meningkatkan aliran darah yang sihat dengan membuat pembuluh darah lebih anjal.

Begitu banyak manfaat yang diperolehi dari coklat. Dengan mengambil tidak berlebihan, maka manfaat kesihatan dari coklat boleh anda peroleh. Perlu diingat bahawa walaupun manfaat sihat yang, coklat hitam masih mengandungi banyak kalori, lemak tepu dan gula. Semoga bermanfaat.




0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers