Wednesday, 27 January 2016

Filled Under:

Mengerikan, Jambatan Ini Tanpa Keselamatan dan Hanya Muat Satu Kereta


Banyak jambatan yang kelihatan mengerikan ada di dunia ini, tapi mungkin tidak akan sengerikan jambatan Kuadinsky di Rusia. Terbentang sepanjang 570 meter merentasi sungai Vitim, jambatan mengerikan ini hanya mempunyai lebar dua meter.

Selain itu, tidak ada keselamatan apapun yang dipasang di sepanjang sisinya untuk menjaga agar kenderaan tidak terjatuh ke dalam sungai yang membeku. Meskipun dibuat menggunakan struktur besi, tapi jambatan ini hanya dilindungi oleh kayu tua yang akan menjadi sangat licin jika tertutup salji.



Awalnya jambatan ini dibuat untuk laluan kereta api, namun kerana tidak pernah dirasmikan, akhirnya penduduk sekitar menggunakannya untuk menyeberangi sungai Vitim. Kerana jambatan ini tidak pernah digunakan oleh kerajaan, tidak pernah ada perbaikan selama tiga puluh tahun.



Melalui jambatan Kuadinsky pada akhir musim bunga dan musim panas merupakan sebuah cabaran, terutama untuk trak bersaiz besar, tetapi melaluinya di musim sejuk jauh lebih mengerikan. Angin kencang yang bertiup melewati wilayah ini membuat para pemandu perlu menurunkan kaca tingkapnya agar angin tidak menolak kereta jatuh ke sungai.



 Meskipun demikian, jambatan ini justru menjadi semakin popular, menarik para pecinta adrenalin dari pelbagai wilayah. Mereka menjadikan jambatan ini sebagai ajang pembuktian keberanian dan memuat naik hasil rekamannya secara online.






2 comments:

Followers

networkblogs