Wednesday, 20 July 2016

Filled Under:

8 Foto.Selama 10 Tahun, Pasangan Ini Tinggal Dalam Perigi.



Selama 10 Tahun, tasangan ini tinggal talam perigi satu berita unik yang hangat menjadi pemberitaan adalah sepasang suami isteri  yang nekad tinggal selama 10 tahun di dalam perigi. Hal ini mereka lakukan sebagai satu cara penjimatan terhadap wang. Pasangan tersebut tersebut tinggal di daerah Henan, China, bernama Ma Fulai dan isterinya.


 Pasangan ini tinggal  pertama kali terbongkar oleh kerajaan tempatan yang secara langsung melihat sebuah perigi yang ternyata dibuat menjadi sebuah rumah didiami oleh Ma, dan kelihatan sangat sederhana. Seperti dikutip dari laman Daily Mail, hari Selasa, (22/7/2015), apabila rumah perigi tersebut letaknya sangat dekat dengan sebuah kampus ternama di China dengan mempunyai luas sekitar 163 meter persegi.



Padahal, telaga tersebut adalah sebagai tempat menyimpan jenereta, akan tetapi oleh Ma Fulai bersama  isteri tercinta diubah menjadi kediaman didiami. Malahan uniknya lagi, beberapa anaknya kerap mengunjungi rumah perigi milik ibubapanya tersebut. Mereka akan menuruni anak tangga ke bawah perigi agar dapat memasuki rumah.

Walaupun rumah perigi kelihatan sangat mudah, akan tetapi di dalam bilik tersebut terdapat banyak keperluan sampai alat hiburan seperti televisyen, mesin basuh, peti ais, periuk nasi, dan lain-lain. Menurut pengakuan Ma Fulai, apabila ia bersama isteri berpindah dari wilayah Zhengzhou ke perigi dekat kampus ini, mulanya hanya ditawarkan kerja di jabatan teknik yang bertugas untuk merawat semua mesin yang ada di dalam tanah.





Ma Fulai selanjutnya memutuskan untuk membuat sebuah perigi menjadi sebuah rumah yang sangat layak dihuni dan dari situlah ia bersama isteri tinggal sampai 10 tahun lamanya. walaupun dari pihak kampus sudah menyediakan tempat yang bagus, akan tetapi pasangan tersebut lebih memilih tinggal di rumah perigi.











0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs