Monday 29 August 2016

Filled Under:
,

Tahukah Anda Buah Delima Boleh Memanjangkan Usia.

Delima (Punica granatum L.) merupakan tanaman buah-buahan yang termasuk dalam keluarga Punicaceae. Tanaman ini berasal dari timur tengah dan boleh tumbuh pada ketinggian 1000 m . Delima sering ditanam di pekarangan rumah sebagai tanaman hiasan sekaligus untuk dimakan buahnya.

Berbanding dengan buah-buahan lain, buah delima merupakan salah satu buah yang cukup jarang berlaku dan cukup sukar untuk didapatkan. Meskipun begitu, nampaknya sebahagian besar orang masih sangat suka dengan buah yang satu ini. Buah delima merupakan salah satu buah yang mempunyai rasa khas, nikmat dan membuka selera siapa saja. Belum lagi buah delima mempunyai aroma yang harum dan khasiatnya buat kesihatan serta kecantikan .


Ngomongin soal khasiat dari buah delima, pakar percaya bahawa buah delima adalah buah yang menyihatkan otot dan seseorang yang mengambilnya panjang umur. Dalam buah delima sendiri dikatakan mengandungi pelbagai nutrisi dan vitamin yang menyihatkan.



Para saintis di Timur Tengah mendedahkan bahawa kandungan nutrisi pada buah delima ini akan membuat otot badan semakin sihat dan kuat. Belum lagi, kandungan senyawa yang disebut sebagai urolithin A dalam buah delima dipercayai mampu melambatkan proses penuaan dan melindungi tubuh dari berbagai risiko penyakit berbahaya.


Sebelum ini, penyelidik di Switzerland mendedahkan, "Kami percaya bahawa buah delima adalah buah yang sihat. Ia mengandungi pelbagai macam nutrisi dan vitamin yang penting buat kesihatan serta pencegahan penuaan awal." Para penyelidik ini juga mendedahkan bahawa kajian yang dilakukan terhadap tikus menunjukkan bahawa tikus yang diberi pengambilan nutrisi daripada buah delima dalam masa teratur dan dengan dose yang tepat, ia akan tumbuh sihat dan mempunyai usia yang lebih panjang berbanding dengan tikus yang tidak diberi pengambilan nutrisi daripada buah-buahan delima.




Patrick Aebischer dari Ecole Polytechique Federale de Lausanne mengatakan bahawa nutrisi pada buah delima sangat baik buat kesihatan terutama kesihatan otot dalam tubuh. Selain itu, sifat antioksidan buah delima dikatakan mampu membuat seseorang mempunyai badan sihat dan panjang umur.

 Sementara itu, Johan Auwers yang merupakan penulis dari kajian ini mendedahkan bahawa kajian ini benar adanya. Meskipun begitu, para penyelidik hendak melakukan penyelidikan lanjutan berkaitan hal ini dan memastikan sama ada delima mempunyai khasiat mujarab berkaitan usia.




0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers