Wednesday, 21 September 2016

Filled Under:

4 Tips Tidur Yang Lena Boleh Turun Berat Badan



Satu kajian menarik dari Annals of Internal Medicine menyebutkan bahawa orang yang tidur 8,5 jam per malam boleh membakar lemak badan dua kali lebih besar berbanding orang yang tidur cuma 5.5 jam per malam, sekalipun pengambilan kalori mereka sama. Tidur yang cukup memang salah satu kunci untuk dapat menurunkan berat badan.


Berikut ini beberapa tips yang boleh dicuba untuk mendapatkan tidur nyenyak yang boleh membantu proses penurunan berat badan.


Atur Suhu Bilik Jadi 19 Darjah Celsius

"Kita perlu membuat suhu badan turun agar boleh tidur nyenyak sepanjang malam," kata Rebecca Scott PhD, pembantu profesor kajian neurologi di NYU Langone Comprehensive Epilepsy Center-Sleep Center. Selain itu, ada kajian yang menyebutkan kalau kita tidur di bilik dengan suhu 19 darjah Celsius, maka lemak putih penyimpan lemak akan diubah jadi lemak coklat pembakar lemak. Perkara ini kerana fungsi lemak coklat dalam menjaga suhu tubuh.

Rilekskan Tubuh 30 Minit Sebelum Tidur
Lakukan kegiatan atau aktiviti yang boleh merilekskan tubuh 30 minit sebelum tidur. Misalnya membaca atau meditasi sebelum tidur. Tujuannya adalah untuk menjaga kualiti tidur dan tenaga tubuh. Agar saat bangun keesokan harinya, tubuh boleh mempunyai cukup tenaga untuk sukan atau meneruskan program dietmu.

Tidur di Bilik Gelap
Dalam sebuah kajian dari University of Oxford tahun 2014 disebutkan bahawa wanita yang tidur di bilik gelap risiko terkena obesitasnya 21 peratus lebih sedikit berbanding wanita yang tidur di bilik terang. Selain itu, tidur di bilik gelap boleh menjaga pengeluaran melatonin dalam tubuh.

Lakukan Yoga Ringan Sebelum Tidur
Melakukan yoga ringan sebelum tidur boleh memberi kualiti tidur yang baik. Gerakan yoga ringan boleh merilekskan otot-otot tubuh dan membuat tidurmu lebih lelap. Imbangi juga dengan melakukan teknik pernafasan. Caranya tarik nafas melalui hidung, lalu keluarkan melalui mulut secara perlahan. Saat menarik dan menghembuskan nafas, lakukan dengan menaik turunkan perutmu bukan dadamu.

Mendapatkan tidur nyenyak dan cukup hanyalah satu langkah awal untuk boleh membantu usahamu menurunkan berat badan jadi lebih cepat dan berkesan. Imbangi juga dengan mengatur pola makan dan sukan yang teratur juga.




0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs