Friday, 2 September 2016

Filled Under:

Buru Mangsa Dengan Meludah.

Semua makhluk diberi keunikannya masing - masing dalam bertahan hidup di alam . Salah satu yang unik adalah Arcerfish dengan menggunakan teknik meludah dalam memburu mangsa .

Arcerfish menggunakan senjata pelumpuh mangsa dengan menyemburkan air melalui mulutnya . Namun semburan hanya satu saat itu sangat keras hingga boleh terus membunuh serangga  .

Selepas memilih mangsa , ia melihat untuk menentukan titik sasaran . Kemudian menekan lidahnya terhadap alur pada langit - langit mulut untuk membentuk saluran sempit dan menggunakan insangnya untuk mengeluarkan air . Kekuatan tembakan ini boleh diubah - ubah sesuai saiz mangsa dan jauhnya sampai 5 meter .

Semula saintis mengira kemampuan itu kerana disokong fizikal khusus si ikan namun ternyata murni dari faktor luar seperti dinamika air . Selain itu Arcerfish boleh mengambil kira faktor di luar seperti pembiasan cahaya dan graviti .

Archerfish adalah spesies yang mempunyai 7 jenis ikan yang biasanya hidup di perairan muara dan bakau . Mereka boleh didapati di India , Filipina , Polinesia dan Australia .





Jom saksikan video menarik ini:






0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs