Sunday, 30 October 2016

Filled Under:

Mahkota Berusia 6000 Tahun Dijumpai di Laut Mati.


Mahkota memang menjadi sesuatu yang amat berharga pada zaman dahulu kerana menjadi suatu lambang kekuasaan para raja . Baru - baru ini sebuah mahkota yang didakwa sebagai tertua di dunia muncul untuk pertama kalinya dalam sebuah pameran di Amerika .

Mahkota tertua di dunia tersebut diyakini mempunyai usia lebih dari 6 ribu tahun . Benda yang merupakan peninggalan kuno dari zaman tembaga ini mempunyai wujud seperti cincin tebal dengan hiasan burung nasar di tengahnya . Mahkota ini pertama kali ditemui oleh ahli arkeologi Israel di sebuah gua berhampiran Laut Mati pada tahun 1961 .

Selain mahkota , para arkeologi juga menemui pelbagai benda - benda bersejarah lain yang jumlahnya mencapai 400 . Ratusan benda antik tersebut diantaranya adalah dua patung dewa dari tanah liat , kayu dengan hiasan tanduk binatang dan peralatan makan . Penemuan ini tentunya menjadi bahan kajian yang menarik bagi para arkeologi tentang bagaimana orang zaman dahulu membuat benda yang tetap awet hingga ribuan tahun .

" Perkara yang luar biasa dari tempoh ini adalah letupan inovasi yang menjelaskan teknologi dunia kuno selama ribuan tahun , " kata Daniel M. Master selaku Profesor Arkeologi dari Wheaton College . " Dari perspektif masyarakat moden , sangat menakjubkan melihat masyarakan zaman dahulu sudah menguasai banyak sistem sosial dan teknologi baru serta mempunyai kemampuan membuat benda seni . "

Pameran ini diadakan oleh Universiti New York jurusan Pengajian Dunia purba dengan tajuk " Master of Fire : Copper Age Art from Israel " . Selain mahkota , pameran ini juga mempertunjukkan 150 benda artifak lain dari seluruh dunia kepada awam hingga 8 Jun mendatang .











0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs