Tuesday, 11 October 2016

Filled Under:

Makan Apa Sahaja Termasuk Kayu.



Kanak-kanak kecil yang pelik ini benar-benar harus diawasi oleh ibu bapanya. Kanak-kanak bernama Maddie Moore ini mempunyai keadaan pelik yang membuatnya ingin memakan benda apapun di sekitarnya.

Maddie didiagnosi menderita kelainan yang disebut Pica. Kelainan ini membuat kanak-kanak kecil berumur 3 tahun tersebut memakan apapun mulai dari serangga, lukisan, mainan Play-Doh, batang kayu, hingga plastik.

"Kalau dia mampu, dia benar-benar akan makan apa-apa," kata ibu Maddie, Catherine. "Aku selalu bimbang benda apa lagi yang akan dia makan selanjutnya."

"Semalam dia makan satu pek kapur saat aku tidak melihat. Tapi makanan kegemarannya adalah Play-Doh, pasir dan kotoran," tambah Catherine. "Saya benar-benar tidak boleh berpaling darinya walaupun satu minit saja."

Di malam hari Maddie tidur di tempat tidur khas yang mencegahnya agar tidak boleh lari.Perkara ini dilakukan agar Maddie tidak memakan benda yang mengandung racun ketika ibu bapanya sedang tidur.

"Ini sangat sukar bagi kami kerana keadaan ini tidak membolehkan bagi Maddie untuk pergi keluar rumah," kata lagi ibunya. "Setiap hari adalah perjuangan bagiku."

Meskipun harus bekerja  ketika merawat anak perempuannya, Catherine mengaku rela menjalani itu semua. Baginya, Maddie adalah harta yang tidak ternilai dan tidak boleh digantikan dengan apa-apa.

"Tapi itu semua terbayar kerana dia sangat berharga untukku," ujar Catherine. "Maddie mempunyai karakter yang menyenangkan. Aku sangat menyayanginya."




0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs