Thursday, 10 November 2016

Filled Under:

Bentuk Haiwan Dari Besi Buruk.


Seniman kelahiran Perancis Edouard Martinet mempunyai idea yang kreatif dan unik dengan membuat karya seni dari besi lusuh dan logam yang dikumpulkannya dari tong sampah. Dengan potongan besi  yang dikumpulkannya ia kemudian membuat berbagai miniatur binatang seperti serangga, reptilia, ikan dan burung.


 Karya-karyanya dibuat dengan teliti yang mengagumkan. Dalam menyusun potongan besi , Martinet tidak menggunakan bantuan alat khas, ia menyusunnya dengan menggunakan skru kecil yang disusun dengan tahap kerumitan yang tinggi.

Setiap karyanya dilakukan dalam satu bulan jika ia dapat mencari potongan besi terpakai yang tepat. Sebaliknya jika potongan yang dikehendaki belum ditemuinya, ia boleh menyelesaikan satu karya hingga berbulan-bulan bahkan sampai bertahun-tahun. Salah satu karyanya dilakukan selama 17 tahun, di mana ia terus mencari potongan besi lusuh yang paling sesuai. Bentuk-bentuk makhluk kecil merupakan minatnya sejak kecil, kemudian menjadi obsesi yang dituangkan dalam karya seni seperti ketika ini.

Apa yang menjadi keunikan dalam proses berkarya adalah, ia sama sekali tidak mempunyai kemahiran untuk mengolah besi lusuh. Dengan melakukan percubaan berulang-ulang, pada akhirnya ia mencari cara yang paling sesuai untuk digunakan.





















0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs