Sunday 13 November 2016

Filled Under:

Inilah Senarai Kereta Boleh Terbang Yang Pernah Dihasilkan.

Kereta  adalah salah satu kenderaan pengangkutan darat yang boleh dikendalikan didaratan . Namun , pada zaman dahulu , seorang arkitek dan seorang cendakiawan telah merancang sebuah kereta yang boleh terbang di udara seperti  pesawat . Kereta terbang ini pun pernah dibuat dan penah digunakan oleh para arkitek pada zaman dahulu .

Lalu , bagaimana bentuk kereta terbang ini yang sebenarnya ? pastinya mempunyai bentuk yang unik dan membuat orang hairan melihatnya .


Inilah dia 5 wujud  kereta terbang unik yang pernah dihasilkan .



 1 . AirMule , Sang Ambulans Remote Control


Kereta terbang yang  ini sebenarnya sebuah ambulans yang digunakan sebagai pengangkutan keselamatan . Konsep AirMule ini boleh dikatakan unik kerana dikendalikan dengan alat kawalan jauh yang membuatnya boleh terbang ke udara . Bahkan jika dibandingkan helikopter sekalipun , AirMule ini jauh lebih canggih .




2 . Terrafugia Transition


Terrafugia Transition ini merupakan salah satu kereta terbang yang pernah dibuat pada tahun tahun 2009 dan berjaya dilakukan ujian pada tahun 2012.Rekabentuk Terrafugia ini mirip seperti VW Beetle yang dilengkapi dengan sayap dan hebatnya lagi mempunyai kelajuan yang mampu menembusi hingga 110 km / h ketika di jalan raya . Dan 185 km saat terbang di udara .



 3 . AVE Mizar , Gabungan Kereta dan Pesawat


Mendengar namanya saja sudah terlintas difikiran bagaimana bentuk kereta terbang yang satu ini , jelas kelihatan unik sekali . Ave Mizar ini adalah kereta terbang yang pernah dibuat oleh pengilang Advanced Vehicle Engineers company . Kereta yang satu ini direkabentuk dengan gabungan antara kereta  yang dilengkapi sayap sehingga terlintas mirip dengan pesawat terbang . Walau direka seunik ini , tapi kereta terbang yang satu ini pernah ' mati ' kerana kemalangan pada tahun 1973 .



  4 . Curtiss - Wright VZ - 7


Curtiss - Wright VZ - 7 ini juga sebuah kereta terbang yang pernah dibuat oleh Tentera Amerika Syarikat dengan bentuk yang lebih menyerupai seperti pesawat terbang . Namun , ini bukan pesawat terbang . Reka bentuk yang dibuat seperti ini u dapat membantu para arkitek untuk dikendalikan di udara , dan terbang baik secara menegak ( mirip helikopter ) atau mendatar ( mirip pesawat ) .



 5 . Jess Dixon 's Flying Auto


Dan kereta terbang yang terakhir ini merupakan salah satu hasil yang terinspirasi dari dunia automotif untuk meluncur di udara dengan menyesuaikan mesin helicopter dengan kekuatan 40 hp , bahkan Jess Dixon mampu menerbangkan hingga 160 km / h . Jess Dixon 's Flying Auto ini pernah menjadi clipping majalah Andalusia , Alabama pada tahun 1940 .




0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers