Friday 11 November 2016

Filled Under:

Pemancar Siaran TV Paling Tertinggi Didunia.


 Tokyo Sky Tree , menara pemancar siaran televisen setinggi 634 meter yang terletak di Tokyo , Jepun , telah dibuka selasa 22 Mei 2012  . Pada hari pertama menara ini dibuka , sesuai dengan yang diharapkan , ada kira-kira 8,000 pengunjung yang datang untuk menaiki elevator menara dan memang hanya 8000 orang dengan tempahan pertamalah yang boleh mengakses dek pemerhatian bangunan yang disebut - sebut merupakan bangunan anti gempa bumi . 

 Tokyo Sky Tree juga diharapkan dapat menarik 32 juta pengunjung pertahunnya , yang bererti melebihi Disneyland yang juga merupakan objek pelancongan di Tokyo . Tokyo Sky Tree terletak menghadap Sumida dan sungai Arakawa , serta terletak di simbol - simbol daerah Tokyo , dan pada hari yang cerah menara ini menyediakan panorama luar ibu negara termasuk Gunung Fuji .

 Seperti namanya , menara terdiri dari cabang seperti sendi pada pokok yang diperbuat daripada tiub keluli yang kekuatan tinggi , dinding dipaku dengan kuat di 330 kaki bawah tanah seperti akar pokok untuk menahan gempa kuat dan taufan . Sebuah bilik di dalam yang dipisahkan dari kerangka luar , idea ini diilhamkan dari lantai kuil pagoda tradisional yang ditubuhkan untuk mengurangkan kesan getaran seperti gempa sebanyak 40 peratus .

 Sky tree telah diiktiraf oleh Guinness World Records sebagai menara tertinggi di dunia , mengalahkan menara Kantonis di China , dengan tinggi 600 meter ( 1,968.5 kaki ) . Meskipun Tokyo Sky Tree , merupakan pemancar siaran televisyen tertinggi di dunia , tapi bangunan tertinggi di dunia tetap dipegang Burj Khalifa di Dubai , Emiriah Arab , yang tingginya sepanjang 828 meter .

 Namun , Burj Khalifa lebih dihuni dan direka untuk kegunaan pejabat dan komersial . Graphic Tokyo Skytree c 001 Tokyo Sky Tree , Menara Tertinggi yang Anti Gempa Tokyo Skytree akan berfungsi sebagai menara siaran untuk televisyen dan radio , serta menjadi objek pelancongan . Ia menggantikan menara Tokyo setinggi tinggi 333m ( 1,092.5 kaki ) yang merupakan simbol Jepun sejak tahun 1958 - sebagai pusat siaran .









1 comments:

Nuffnang Ads

Followers