Friday, 4 November 2016

Filled Under:

Ulat Bulu Paling Cantik dan Awesome di Dunia.


Yang anda lihat di dalam foto di atas bukanlah bunga  , melainkan ulat beluncas  . Foto hasil jepretan Hope Abrams yang dipaparkan di akaun Flickr - nya ini disebut juga rama - rama emerald . Nama saintifiknya adalah Synchlora aerata .



Rama - rama ini didapati kebanyakan di Amerika Utara , dengan lebar sayap 17 mm dan ketika dewasa , warnanya berubah menjadi hjau dengan garis melintang putih dan bergelombang .



Larvanya hidup pelbagai tanaman , terutama di semak , pokok - pokok dan tumbuhan berbunga seperti Aster , Rudbeckia , Liatris , Solidago , Artemisia , Achillea dan spesies Rubus .

 

Disebut juga rama - rama emerald kerana dalam hidupnya sebagai larva , mereka kerap menggunakan teknik penyamaran yang membuat penampilan mereka menjadi seperti bunga . Di sepanjang punggung mereka ada sutera yang melintang . Warna badan mereka juga berubah - ubah , disesuaikan dengan tanaman yang mereka hinggapi . Kamuflase ini dilakukan oleh rama - rama emerald agar tidak dikesan musuh .



Dan seketika saat kelopak bunga mula layu dan berubah warna , demikian pula  tubuh si ulat beluncas  juga berubah warna . Hihi ... mirip seperti menukar warna makeup di wajah ya .




1 comments:

  1. Wahhh...cantiknya...
    Memang LeYa ingat bunga tadi... ulat bulu rupanya..

    ReplyDelete

Followers

networkblogs