Friday, 24 February 2017

Filled Under:

Makhluk Misteri Berwarna Putih Terdampar di Tepi Pantai.


Makhluk besar di lautan serupa dengan paus dan jerung. Namun banyak juga makhluk misteri lain yang belum pernah dikenali oleh manusia, kerana penerokaan laut sendiri tidak sebanyak dan sedikit di daratan.

Sehingga tidak hairan, jika setiap tahun selalu ada penemuan makhluk baru yang berasal dari lautan, baik yang ukurannya kecil hingga yang bersaiz besar. Kadang-kadang penemuan tersebut juga menimbulkan tanda tanya .

Makhluk misteri besar juga ditemui terdampar di tepi pantai di Bude berhampiran Cornwall. Adalah Ado Shorland yang pertama kali mencari makhluk misteri ini, ketika sedang mengajak anjing berjalan-jalan di pagi hari.

Awalnya ia berfikir, jika susuk besar tersebut adalah jaring yang dihanyutkan ke pantai. Namun setelah di dekati ia melihat itu adalah  bangkai makhluk dari laut.



Pakar marin pun dipanggil ke tempat di mana penemuan makhluk tersebut. Mereka percaya, jika makhluk seberat 45 tan ini adalah paus sirip yang terancam, di mana sebahagian tubuhnya telah membusuk sehingga tidak lagi wujud sempurna.

Paus sirip sendiri boleh mencapai saiz sehingga 27 neter dengan berat kira-kira 70 tan. Namun perburuan liar menyebabkan makhluk besar di lautan ini terancam.




0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs