Wednesday 22 February 2017

Filled Under:

Permandangan Batu Kapur Paling Menarik di Dunia.


Castle Hill, terletak kira-kira 120 km sebelah barat Christchurch, berdekatan dengan Great Alpine Highway 73 serta berada di antara Darfield dan Arthur Laluan di kasawan New Zealand. Kawasan ini digambarkan merupakan kawasan batu besar semulajadi dan terbaik di dunia, terkenal akan formasi yang menakjubkan batu kapur di hamparan padang rumput nan hijau.

 Padang rumput hijau ini  dihiasi ratusan batu kapur denran reka bentuk semulajadi yang pelik selama ribuan tahun lalu. Orang-orang Eropah menamakannya Castle Hill kerana mengingatkan mereka akan benteng batu. Pemandangan batu kapur  paling menakjubkan didunia yang begitu pelik ini merupakan hasil dari proses hakisan batu kapur selama ribuan tahun yang lalu. Hakisan juga turut terjadi dalam proses pembentukan batu ini.

 Di kawasan batu kapur paling menakjubkan didunia tersebut memaparkan kesenian budaya serta spiritual sejarah dari Ngai Tahu. Orang pertama yang melakukan perjalanan serta mencari daerah ini. Kemudian ia membawa ajaran-ajaran serta nilai yang diiktiraf di kawasan tersebut. Kemudian pada tahun 2002 tempat ini berubah dan menjadi dikenal dengan sebutan Pusat Spiritual Alam Semesta.









1 comments:

Nuffnang Ads

Followers