Monday, 27 February 2017

Filled Under:

Terasa Sakit Bila Dipeluk.


Pelukan adalah perkara yang paling menyenangkan dan membahagiakan . Kita semua sebagai manusia tentu memerlukan ungkapan kasih sayang berupa pelukan . Namun bagaimana jika sebuah pelukan membuat seseorang menjadi luka yang parah ?


Beberapa dari anda pasti akan merasa aneh dan tak menyangka . Walaupun dibayangkan saja , tajuk di atas sudah mampu membuat kita gigil dan merasa sedih . Namun hal inilah yang sesungguhnya terjadi pada seorang kanak-kanak yang  lucu dan bijak .



Seperti yang dilaporkan oleh Dailymail.com.uk , seorang kanak-kanak bernama Rhys Williams menderita penyakit kulit melecur sekaligus jarang ditemui . Keadaan ini membuat ia mengalami kesakitan yang luar biasa saat kulitnya disentuh . Kanak-kanak  berusia 8 tahun berasal dari Bandar Manchester , itu menderita penyakit yang disebut epidermolisis bulosa .

Penyakit yang sering disingkat menjadi EB itu merupakan penyakit yang membuat kulitnya mudah mengelupas . Yang lebih menyedihkan penyakit ini tidak boleh diubati kerana belum adanya  penawar yang tepat . Tidak hanya itu bahkan dua kanak-kanak yang pernah mengalami penyakit sama pada akhirnya  meninggal dunia .


Ibu Rhys , Tanya Moores berkata pada Dailymail bahawa penyakit anaknya tersebut sudah dialami sejak lahir . Rhys tidak pernah  bersentuhan secara terus dengan orang  terutama ibunya . Setiap akan dipeluk ibunya , ia akan menjadi semakin melepuh dan semakin parah .

Tanya juga menambah bahawa di balik kejadian ini dirinya sangat kagum dan bangga dengan  anak .  Rhys selalu menunjukkan kekuatan dan senyum yang terus ia miliki . Dan dewasa kini , Rhys dikhabarkan tengah menarik perhatian banyak orang terhadap penyakitnya itu . Rhys pun mempunyai peluang untuk menyaksikan perlawanan bola kesayangannya . Bahkan ia boleh bermain dengan ahli bomba . Walau untuk melakukan semuanya Rhys harus dilindungi dengan pakaian yang sangat penuh agar penyakitnya tidak berulang .








0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs