Saturday 29 April 2017

Filled Under:

Inilah Foto Seni Anak Patung Terpakai.


Anak patung kerap dibuang apabila sudah tidak lagi menarik untuk dimainkan, namun tidak dengan Freeya Jobins. Ia menggabungkan pelbagai potongan anak patung Barbie  terpakai membentuk patung boneka lain.

Dari pelbagai potongan tubuh anak patung  itu Freeya menyusunnya membentuk susunan wajah yang jauh berbeza. Kumpulan potongan tangan, kaki atau wajah yang dibelah mampu membentuk mata. Karyanya memerlukan butiran dan imaginasi tinggi.

Wanita yang tinggal di Lakesland, Australia, ini menggunakan anak patung terpakai kerana prihatin dengan budaya penggunaan mainan masyarakat moden. Karyanya juga mengkritik kanak-kanak yang di zaman sekarang ini dibesarkan dengan bahan berlebihan.

"Karyaku melayari hubungan antara budaya konsumerisme yang tinggi dan keperluan untuk melakukan kitar semula dengan menggambarkan seni," tulis Freeya di laman webnya. "Masyarakat kita belanja mainan dengan berlebihan, terutama anak patung, sehingga sumber bahan utama karyaku mudah didapati."

Freeya mengaku karyanya banyak dipengaruhi oleh seniman Guiseppe Archimboldo. Seniman Itali itu dikenali menggunakan sayur-sayuran dan buah-buahan dalam terpancut karyanya. Selain itu filem animasi "Toy Story" juga menjadi inspirasi Freeya dalam berkarya.

Berikut ini foto seni anak patung terpakai karya Freeya Jobins:











0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers