Tuesday, 25 April 2017

Filled Under:

Inilah Touch Skrin Pertama di Dunia.


Telefon bimbit merupakan alat komunikasi yang mudah dibawa kemana mana. Telefon bimbit boleh kita gunakan untuk bertukar maklumat dari satu telefon bimbit ke telefon lain dengan menggunakan bantuan isyarat. Telefon bimbit pada zaman sekarang ini sudah banyak sekali perkembangan.


 Telefon bimbit ini dimiliki oleh hampir seluruh manusia. Telefon bimbit juga sudah banyak sekali berkembang, seperti ciri fungsinya. Telefon zaman sekarang boleh kita gunakan untuk melakukan apa-apa jua seperti kita boleh SMS, menelefon, MMS, BBM dan masih banyak lagi ciri ciri yang dimiliki telefon pada zaman moden ini.

Telefon terbahagi menjadi dua jenis iaitu telefon bimbit dengan menggunakan navigasi keypad dan juga telefon bimbit yang dengan menggunakan skrin sentuh.


 Namun sekarang telefon bimbit yang menggunakan navigasi keypad lama kelamaan makin tersingkir oleh skrin sentuh yang semakin bermaharajalela didunia. Tapi tahukah anda telefon skrin sentuh yang pertama kali diciptakan?


Sebelum telefon skrin sentuh dari Produk Apple dan samsung diciptakan sebenarnya sejak tahun 1994  sudah ada yang mencipta telefon dengan navigasi skrin sentuh atau touchcreen ini. 


Telefon bimbit itu berasal dari syarikat yang bernama IBM dan telefon skrin sentuh itu diberi nama dengan IBM Simon Personal Communicator. IBM Simon Personal Communicator ini merupakan telefon skrin sentuh yang pertama kali diciptakan didunia.


IBM Simon Personal Communicator ini sudah dilengkapi dengan sistem operasi sehingga boleh dikatakan telefon pintar. Namun zaman dahulu masyarakat belum banyak mengenali telefon pintar ini. Telefon bimbit skrin sentuh ini pertama kali dilancarkan pada bulan Ogos yakni pada tanggal 16 ogos 1994.


 Dan pada masa itu telefon ini menggunakan sistem operasi Datalight ROM-DOS dan sudah menggunakan skrin sentuh dalam penggunaanya. Telefon bimbit ini juga dibekalkan dengan processor vadem yang berkekuatan 16 MHz. Namun telefon pintar ini tidak seperti telefon pintar zaman sekarang.

 Telefon zaman sekarang mempunyai saiz yang lebih kecil dan tipis akan tetapi IBM Simon Personal Communicator mempunyai saiz yang lebih besar yakni 20cm x 6,4cm x 3,8cm dan mempunyai berat 510 gram.

Pada masa berkembangnya telefon pintar atau IBM Simon Personal Communicator ini dijual dengan harga yang lumayan fantastik yakni kira-kira US $ 899 adengan menggunakan masa kontrak operator 2 tahun. 

Sedangkan pilihan lainnya adalah dengan membayar US $ 1099 dengan tidak menggunakan kontrak operator. Namun malangnya telefon pintar ini hanya dipasarkan dalam 6 bulan saja, dalam kurun waktu tersebut sudah terjual 50 unit telefon bimbit.






0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs