Sunday, 30 April 2017

Filled Under:

Pelayan di Restoran Ini Adalah Robot.


Ketika memasuki Restoran robot di daerah Kunshan, China ini, anda akan segera teringat dengan filem animasi popular Wall-E. Kerana, di tempat ini anda tidak akan menjumpai pelayan seperti pada restoran biasa, anda akan dilayan sepenuhnya oleh robot.

Robot-robot yang ada di sini dibeli menurut pemiliknya, Song Yugang, sama dengan gaji setahun pegawai biasa. Bezanya, mereka tidak pernah permit sakit atau cuti. Setelah di charge selama 2 jam, mereka akan bekerja dengan baik selama 5 jam. Robot-robot ini telah dibekalkan dengan kecerdasan buatan sehingga dapat mengerti 40 gelagat sehari-hari manusia.


Mulai dari menyambut pelanggan di bahagian depan resoran, menerima pesanan melalui skrin sentuh, mengantarkan pesanan, walaupun memasak menu sederhana semuanya dikerjakan oleh robot. Tentu saja restoran ini juga mempunyai pekerja manusia 'di balik paparan' yang memasak menu yang lebih rumit serta menetapkan para robot.

Song Yugang mempunyai idea untuk membuat restoran unik ini selepas mendapat inspirasi dari anak perempuannya.

"Anak perempuan saya meminta untuk mencipta robot kerana ia tidak suka mengerjakan pekerjaan rumah," .

Restoran ini bukanlah restoran pertama yang menggunakan robot sebagai pekerjanya, sebelum sebuah restoran robot juga di buka di bandar Harbin, di negara yang sama.

Kehadiran para robot di restoran ini berjaya menarik banyak pelanggan, terutama kanak-kanak yang sangat senang dapat dilayani oleh robot. Menurut mereka robot-robot ini juga sangat sopan, bahkan saat meminta pengunjung yang menghalang jalan mereka untuk ketepi.




0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs