Thursday 27 April 2017

Filled Under:

Pesawat Menakjubkan Ini Boleh Menggelilingi Bumi 4 Jam


Skylon merupakan pesawat dengan teknologi terkini pada bahagian enjin. Pesawat berkapasiti 300 penumpang ini dikatakan boleh mengelilingi Bumi hanya dalam kiraan masa 4 jam sahaja.

Pesawat yang masih dalam tahap pembangunan ini memang mengusung sistem mesin terbaru yang canggih. Skylon menggunakan teknologi di mana udara yang masuk ke mesin bernama Sabra boleh disejukkan sehingga suhu turun hingga 1,000 darjah Celsius dalam masa satu saat sahaja.

Teknologi canggih tersebut membolehkan mesin bekerja dengan mekanisme lebih cepat sehingga dapat menghasilkan kuasa yang lebih besar. Walaupun mempunyai potensi kelajuan hingga 7242 km / jam. Tidak hanya itu, pesawat ini boleh terbang hingga ke luar angkasa.

Material mesin yang digunakan juga tidak sembarangan. Melainkan menggunakan material yang jauh lebih kuat sehingga boleh membuat pesawat ini dapat bertahan dalam penggunaan jangka panjang.

Namun, teknologi yang canggih tentunya juga disokong dengan harga yang mahal. Pesawat dengan panjang 276 kaki ini dijual dengan harga 1.1 bilion Euro a. Skylon sendiri akan dijadualkan uji terbang perdana pada 2019 akan datang.









0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers