Tuesday, 25 April 2017

Filled Under:

Temui Pisau Berusia 3500 Tahun.


Di dunia ini terdapat banyak sekali benda-benda bersejarah dari masa dahulu yang masih tersembunyi dam menjadi misteri. Mengikut masa, akhirnya benda-benda tersebut tidak sengaja dijumpai oleh segelintir orang. Ini merupakan perkara yang sangat penting untuk meneliti sejarah di masa lalu.

Seorang petani di Norwich,England, tidak sedar jika palang pintu yang telah digunakannya selama 12 tahun ternyata adalah sebuah pisau atau senjata dari zaman gangsa yang berusia kira-kira 3,500 tahun. Dia tidak tahu ini adalah benda yang sangat penting dan luar biasa.

Benda bersejarah ini kini berada di Norwich Castle Museum selepas pihak muzium membelinya dari petani yang menemuinya itu dengan harga 38,970 Pound .



Dikutip dari Mirror, Pisau yang mempunyai panjang 27 inci ini dianggarkan berusia sekitar 3,500 tahun dan merupakan benda kedua yang ditemui di England dari jenisnya serta yang keenam di seluruh Eropah.

Benda sangat jarang ini dijumpai oleh petani saat mengerjakan sawahnya di kawasan East Rudham, Norfolk pada tahun 2002. Tetapi petani tersebut tidak menyedari akan pentingnya benda yang telah penemuan tersebut sehingga ia mempergunakannya sebagai palang di sebuah pintu. Keluarga petani tersebut juga sering meninggalkan benda tersebut tanpa pengawasan dirumahnya yang berada di kampung selama kurang lebih satu dekad, bahkan benda ini juga digunakan sebagai alat membuka pintu.



Harta gangsa, yang dikenali sebagai Rudham Dirk ini bahkan hampir dibuang oleh si petani semasa ditemui sebelum salah seorang rakannya mengatakan bahawa benda tersebut perlu diperiksa terlebih dahulu oleh ahli arkeologi.

Sejarawan mengatakan Dirks (belati gangsa) sama dijumpai di Perancis dan Belanda. Benda tersebut juga sudah dibeli dari pemiliknya oleh National Heritage Memorial Fund dengan perjanjian peribadi pada harga kira-kira 41,000 Pound.

Dr. Pasukan Pestell, konservator senior arkeologi di Norwich Castle, berkata: "Petani menemuinya dan membawanya ke dalam rumah kerana akan menghalang jentera bajaknya."

"Dia menyimpan sebentar dan meninggalkannya  di sekitar pejabatnya sebagai palang pintu. Sungguh menakjubkan bahawa benda ini telah digunakan sebagai palang pintu tetapi ada banyak sekali objek sama yang ditemui hanya terletak di sekitar rumah."

Benda yang jarang berlaku yang sangat bersejarah ini diyakini dulunya hanya digunakan untuk acara-acara seremonial saja.







0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs