Friday 5 May 2017

Filled Under:

20 Tahun Sekali Baru Turun Hujan.

http://gabancomel.blogspot.com

 Jika kamu melancong ke negara Peru, kemungkinan kamu akan mendengar seseorang berkata, "Hujan tidak pernah turun di Lima" -ibu bandar negara itu. Sambil menggigil dalam udara yang sejuk dan lembap, kamu mungkin bertanya-tanya apakah benar demikian.

Mungkin kenyataan ini melampau . Namun ada benarnya juga. Peru memang jadi negeri dengan iklim unik di dunia ini. Kamu mungkin perlu menunggu 20 tahun untuk merasakan air hujan turun dari langit.

Wilayah Peru terletak di padang pasir yang sangat luas di sepanjang Pantai Pasifik Amerika Selatan. Tanah yang gersang ini membentang dari Gurun Sechura yang terletak jauh di sebelah utara Peru hingga Gurun Atacama di sebelah utara Chile.

Walaupun bertanah gersang, nyatanya pokok-pokok menghijau tetap tumbuh subur di atasnya. Suhunya pun semasa musim sejuk boleh mencapai 14 atau 15 darjah Celsius.


http://gabancomel.blogspot.com
 Lantas bagaimana padang pasir di Peru terbentuk? Padang pasir pesisir ini terletak di antara Pergunungan Andes yang bergerigi dan Lautan Pasifik yang biru. Dari kejauhan, seolah-olah tidak ada sesuatu pun di sepanjang pesisir kecuali bukit-bukit batu dan pasir yang tandus serta tidak rata dalam pelbagai gradasi warna coklat tua dan muda. Akibat hakisan, banyak lereng bukit telah tertutupi batu-batu coklat yang jatuh. Lambat laun, batu-batu ini menuruni lereng menuju laut, kadang-kadang didorong dengan lembut oleh gempa bumi yang sering terjadi di sini.

http://gabancomel.blogspot.com
 Sewaktu batu-batu itu mencapai pantai, deburan ombak di Pasifik sedikit demi sedikit menggilingnya menjadi pasir, yang oleh angin dibentuk menjadi bukit-bukit pasir berbentuk bulan sabit. Di beberapa bahagian padang pasir yang sangat luas ini, tercatat tidak pernah turun hujan selama 20 tahun, menjadikannya salah satu tempat terkering di bumi.


Soalan kedua, mengapa tidak pernah turun hujan dan menjadikan tempat ini begitu kering? jawapannya berkaitan dengan angin pasat, yang berembus dari timur ke barat. Seraya angin tersebut bertemu dengan lereng pergunungan Andes yang menjulang dan bergerigi bagaikan gergaji, ia dipaksa naik ke atas. Seraya bergerak naik melewati Andes, anginnya sejuk, sehingga menyebabkan kelembapan yang dibawanya ia merujuk dan turun sebagai hujan serta salji, sebahagian besar di lereng pergunungan bahagian timur. Jadi, pergunungan itu mewujudkan kawasan bayangan tidak berhujan di atas lereng bahagian barat.

Selain itu, baik Arus Peru, atau Arus Humboldt, yang sejuk yang berembus ke arah utara Antartika dan angin yang berembus dari Pasifik Selatan tidak mengandungi banyak kelembapan. Semua faktor ini menghasilkan padang pasir yang sangat kering, walaupun tidak panas.

Soalan ketiga, walau kering tapi mengapa sekaligus punya kelemabapan tinggi?

Pada musim sejuk, selimut awan menggantung rendah di atas pesisir, dan kabut yang tebal, yang disebut oleh orang Peru sebagai garúa, datang bergulung-gulung dari Lautan Pasifik. Selama musim ini, bulan demi bulan boleh jadi berlalu tanpa cahaya matahari sedikit pun, menyebabkan wilayah itu beriklim sangat sejuk-suram, kata beberapa orang.




http://gabancomel.blogspot.com

Walaupun kawasan tersebut terletak di kawasan Tropika, suhu rata-rata musim sejuk di Lima berkisar antara 16 dan 18 darjah Celsius. Pada musim sejuk, kelembapan relatif dapat mencapai 95 peratus tanpa hujan, dan penduduk Lima, disebut Limeños, yang menyesuaikan diri dengan baik terhadap keadaan tersebut, membungkus tubuh mereka guna melawan hawa dingin yang lembap dan menusuk.

Kabut tipis musim sejuk cukup untuk membasahi jalan-jalan di Lima dan juga untuk mengembalikan kehidupan tumbuhan padang pasir yang mati di bukit-bukit pesisir yang tinggi. Padang rumput hijau yang dihasilkannya dimanfaatkan oleh kumpulan besar kambing, lembu, dan ternakan. Selain itu, sejak awal tahun 1990-an, beberapa kampung di padang pasir telah menggunakan pengumpul kabus-jaring polipropilena besar, tempat kabut ia merujuk -guna menghasilkan air, dari awan yang menggantung rendah serta bermuatan kabus, untuk diminum dan disalirkan ke tanaman.


http://gabancomel.blogspot.com


Namun, kelembapan yang berasal dari kabus dan awan tidaklah mencukupi bagi tumbuhan liar untuk tumbuh subur sepanjang tahun. Jumlah hujan di Lima jarang melebihi 50 milimeter per tahun dan sebahagian besar berasal dari pemeluwapan garúa. Oleh kerana itu, satu-satunya tumbuhan hijau yang terus hidup di padang pasir pesisir tersebut adalah yang diairi oleh sungai-sungai kecil yang mengalirkan air pembawa kehidupan dari tempat tinggi di Andes yang berselimutkan salji. Dipandang dari angkasa, lembah sungai kecil itu kelihatan seperti pita hijau yang terentang di seluruh padang pasir tersebut.

http://gabancomel.blogspot.com

Bagaimana cara bertahan hidup di sini? Kebudayaan daerah pesisir kuno Peru-misalnya suku Chimu dan Mochica (atau Moche) -Membangun sistem pengairan yang canggih. Seperti orang Mesir kuno, projek pertanian yang menyeluruh ini menopang peradaban yang sangat dianjurkan. Orang Peru kuno membina bandar-bandar yang lebih maju, termasuk kuil-kuil piramid, tembok-tembok besar, dan takungan-takungan, dengan menggunakan batu bata.

Disebabkan hujan, runtuhan ini terpelihara dengan baik, sehingga memberikan gambaran yang tepat bagi para ahli arkeologi tentang kehidupan pada zaman pra-Columbus di Peru. Pada masa ini, banyak penempatan daerah pesisir masih bergantung pada terowong air dan saluran yang telah diubahsuai sepenuhnya, yang pertama kali dibina ribuan tahun yang lalu.

Sebagaimana yang dipelajari oleh penduduk primitif padang pasir tersebut, tanah padang pasir sangat subur jika ada airnya. Pelbagai projek pengairan kawasan pesisir Peru moden menyediakan air yang diperlukan untuk menanam pelbagai tanaman pangan, termasuk kapas, padi, jagung, tebu, anggur, zaitun, dan asparagus juga sayur-sayuran serta buah-buahan lain. Kini, lebih dari separuh penduduk Peru sebanyak kira-kira 27 juta orang tinggal di sepanjang pesisir pantai yang sempit.


Sewaktu Hujan Akhirnya Turun

Namun, adakalanya hujan turun di beberapa bahagian padang pasir tersebut, termasuk Lima. Setiap beberapa tahun, Arus Peru yang sejuk menghasilkan air yang lebih hangat yang mengalir dari Pasifik sebelah barat. Fenomena ini, yang dikenali sebagai El Niño, menandakan hujan yang akan turun. Beberapa El Niño yang luar biasa hebat melanda pada tahun 1925, 1983, dan 1997/98. Tidak menghairankan bila penduduk padang pasir, yang sudah terbiasa dengan keadaan hampir tidak ada hujan, tidak cukup bersedia untuk menghadapi curahan hujan yang deras beserta banjir yang menyusul.

Salah satu banjir semacam itu melanda Ica, Peru, pada tahun 1998. Sungai Ica menenggelamkan sebahagian besar bandar tersebut, dan rumah-rumah yang diperbuat daripada batu bata dan lumpur pun lenyap. Bahagian-bahagian lain dari padang pasir tersebut mendapat keuntungan, menyerap kelembapan sehingga menjadi padang rumput yang sangat subur. El Niño terakhir menukar sebahagian besar Gurun Sechura menjadi taman hijau yang ditebari bunga-bunga nan indah.gabancomel.blogspot.com




1 comments:

Nuffnang Ads

Followers